Top
Ondernemer met telefoon

22 Apps voor ondernemers!

Leestijd: 16 minuten

Dit is zijn 22 apps waarmee jij je werk nog beter kan doen!

Van to-do lijstjes tot cloudservices tot het managen van workflows. Hier vind je alle apps die jezelf en jouw bedrijf kunnen helpen! Voor elke app wordt uitgelegd wat het is, hoe je het gebruikt, op welke toestellen de app beschikbaar is en wat de kosten zijn.

Alle apps beschreven in de blog:

Voor taken, mindmaps en scrumboards:

  • Todoist
  • Mindnode
  • Asana
  • Trello

Zakelijk communicatieplatform:

  • Whatsapp Business
  • Slack
  • LinkedIn

Voor afspraken:

  • Go To Meeting
  • Datum Prikker

Cloudservice:

  • Drive

Voor timetracking:

  • Harvest

Voor focus:

  • Forest

Voor facturen:

  • Moneybird
  • Yuki

Om te scannen:

  • Scanner Pro
  • Genius Scan

Om wachtwoorden te managen:

  • 1Password
  • Lastpass

Voor het onderteken van documenten:

  • Signeasy
  • Docusign

Als pinapparaat:

  • Izettle

Om te analyseren:

  • Google Analytics

 

Todoist

Met deze app kun jij je to-do lijstjes beheren via je smartphone, laptop en andere apparaten.

  • Gebruik: Je kunt gedurende de dag taken toevoegen in de app. Deze komen dan in jouw inbox te staan. Op het moment dat je even tijd hebt, kun je deze organiseren in subcategorieën, projectenen  prioriteiten. Vervolgens kun je deze in de juiste volgorde afwerken. Het idee is dat je al jouw to-do’s opschrijft. Hierdoor geef jij je hoofd meer ruimte en rust om echt aan de slag te gaan.
  • Toestellen: Todoist is beschikbaar op alle Apple, Android, Microsoft en Chrome toestellen .
  • Cross Device: Deze app kun op al je devices gebruiken. Zo heb jij jouw to-do lijstje altijd bij de hand. Zo kun je overdag op jouw laptop je lijstje aanpassen en kun je in de avond ook nog bij je lijstje op je telefoon.
  • Kosten: De app is gratis. Vanaf 80 projecten en als je met meer dan 5 mensen wil delen moet je bijbetalen.

Mindnode

Hou je van mindmaps maken en even brainstormen? Dan is deze app iets voor jou!

  • Gebruik: Een mindmap begin je in het midden met de titel of het onderwerp. Vervolgens verdeel je deze onder subonderwerpen als een soort takken die worden vastgemaakt aan het middenpunt. Deze kun je vervolgens weer in kleinere stukken verdelen. Je schrijft eigenlijk alles op waar je aan moet denken. Zo kun je als de mindmap af is kijken wat je nou wel nuttig lijkt en wat niet. 

De mindmaps zijn er netjes uit. Je zou ze ook kunnen gebruiken om presentaties mee te maken of  tijdens vergaderingen. 

  • Toestel: De app is alleen beschikbaar voor iOS en voor MacOS.
  • Kosten: De app is gratis. Voor MacOS kost het €14,99

Asana

Deze app is ideaal voor het managen van projecten, workflows en takenlijstjes. Via de app kun je projecten aanmaken. Die projecten kun je onderverdelen in taken. Dan kan er een timeline of deadline aan worden toegevoegd. In de app is het ook mogelijk om samen te werken met collega’s of groepsgenoten.

  • Gebruik: Je maakt een project aan en geeft het doel, het budget of de groepsgenoten aan. Elk project wordt weer onderverdeeld in taken. Deze taken kunnen worden overgedragen aan de bestemde personen. Je kunt aangeven wat de begin en/of eindtijd van de taak is. In de app staat ook een kalender waarin je de planning van het project kunt vinden. Daarnaast is er een optie om to-do lijstjes aan te maken.
  • Toestellen: Asana is beschikbaar voor iOS en Android. 
  • Kosten: Het downloaden is gratis. Als je meer functionaliteit in de app wilt moet je bijbetalen.

Trello

Trello is geschikt voor het creëren van mindmaps, scrumboards en het managen van projecten. 

  • Gebruik: In Trello maak je online scrumboards. Dit doe je door verschillende “post-its” te plaatsen. Zo kun je projecten en taken op verschillende borden indelen naar jouw wens. Je zou er ook voor kunnen kiezen om (content)planning hierin te plannen. Bij elke post-it kun je een deadline plaatsen. In Trello staat een kalender waarin alle kaartjes staan gepland. De kaartjes kun je omzetten naar je eigen “to-do’s” met de labels: inbox, mee bezig of afgerond. De post-its kun je toewijzen aan anderen, kleuren geven en je kunt over de voortgang van de taak discussiëren onder de post-it.
  • Toestellen: Trello is beschikbaar op iOS, Android en op hun site https://trello.com/
  • Kosten: Het downloaden van de app is gratis. Wil je meer dan 10 scrumboards maken en meer functionaliteiten? Dan moet je bijbetalen. Dit gaat vanaf 10 euro per maand.

Whatsapp Business

Heeft jouw bedrijf een zakelijk telefoon nummer? Dan kan Whatsapp business handig zijn! Klanten of opdrachtgevers kunnen jouw bedrijfsnummer dan ook via WhatsApp bereiken.

  • Gebruik: Deze app lijkt voor een groot deel op de ‘gewone’ Whatsapp app. Waar het zich onderscheidt is dat de app puur voor het bedrijf is bedoeld en zakelijk en privé dus uit elkaar houdt. De app koppelt jouw bedrijf dus niet aan je persoonlijke Whatsapp account. Zo kun je via de app je klanten apart opslaan. 
  • Toestellen: De app is beschikbaar op iPhones, Windows- en Android telefoons.
  • Kosten: Gratis.

Slack

Slack is een platform dat kan worden gebruikt als alternatief voor Whatsapp. Aangezien de meeste mensen Whatsapp gebruiken voor hun privéleven kan het fijn zijn zakelijk gescheiden te houden. Slack kun je dan voor zakelijke communicatie gebruiken. Een andere reden om Slack te gebruiken is dat de app meer opties biedt dan Whatsapp.

  • Gebruik: Slack is voor gericht op onderlinge communicatie tussen werknemers. In de Slack app kun je “channels” aanmaken. Zo’n channel lijkt op een groepschat waarin de communicatie van een project kan lopen. Je kunt ook channels maken waarin links, artikelen of juist humoristische dingen in kunnen worden gedeeld. Per kanaal kunnen mensen worden toegevoegd van het bedrijf en van buiten het  bedrijf.
  • Toestellen: Slack is beschikbaar voor iOS en Android.
  • Kosten: De app is gratis om te downloaden. Voor extra functionaliteiten en extra gebruikers kost de app €6,25 per gebruiker per maand.

LinkedIn

Dé zakelijke social media! Netwerken is tegenwoordig heel belangrijk en daarvoor is Linkedin de app om op actief te zijn. Via deze app onderhoud je oude zakelijke relaties en door content te posten trek je nieuwe relaties of klanten aan.

  • Gebruik: 
  • Als visitekaartje. Linkedin wordt ten eerste gebruikt als visitekaartje. Je kunt iemand een Linkedin-verzoek sturen, want deze connectie kan misschien later nog van pas komen. Ook als mensen je opzoeken vinden ze jouw gegevens zoals werkervaring, aanbevelingen en opleidingen.
  • Publicatie van content. Naast jouw eigen profiel, kun je er voor kiezen om content te plaatsen zoals video’s, foto’s, eBooks en blogs. Hiermee bouw je je persoonlijke merk op. Je laat jouw interesses zien en eventueel jouw bedrijf. Zo trek je nieuwe klanten en relaties aan.
  • Leads ophalen. Je kunt leads voor je bedrijf ophalen door het plaatsen van bijvoorbeeld een eBook of checklist.
  • Klussen scoren. Er zijn verschillende groepen waaraan je kunt deelnemen die klussen voor freelancers aanbieden. Ook kunnen werkgevers op LinkedIn posten mochten zij personeel zoeken.
  • Toestellen: LinkedIn is beschikbaar op alle mobiele software (iOS, Andriod, Windows) en online.
  • Kosten: Gratis. Maar voor meer features kun je je account upgraden vanaf €29 per maand.

Go To Meeting

Deze app kun je gebruiken om videoconferenties mee te organiseren.

  • Limiet: Je kunt videobellen met meer dan 100 mensen tegelijk
  • Gebruik: Via de app verstuur je uitnodigen naar deelnemers van de conferentie. Zij ontvangen jouw berichtje en kunnen dan zonder de app te downloaden deelnemen aan het gesprek. Een extra optie van de app is dat je ook computerschermen met elkaar kunt delen. Zo kun je dus ook online een presentatie geven.
  • Toestellen: De app kan worden gebruikt op alle toestellen.
  • Kosten: Het kost 17 euro per maand als je 10 personen per meeting wil uitnodigen. Als je 26 euro per maand betaalt, mag je tot wel 150 mensen uitnodigen.

Datum Prikker

Deze app is gebruikt om handig afspraken te organiseren met grote groepen. Moet er een teamuitje worden gepland of een conferentie? Dan kan deze app handig voor je zijn!

  • Gebruik: Als er een uitnodiging wordt geplaatst wordt een periode van data aangeven en wat de afspraak is. De genodigden krijgen een mailtje en kunnen dan vervolgens zelf aangeven op welke data zij wel, niet of misschien kunnen. Uit deze gegevens kan de organisator uitzoeken wat de meest geschikte datum voor de meeting is.
  • Toestellen: Beschikbaar op iOS en Android. Je kunt overigens ook via de site datumprikker.nl een meeting opstellen.
  • Kosten: Gratis.

Drive

Drive is een cloud service van Google voor al je documenten, presentaties, excel bestanden (sheets) en video’s. Je kunt er voor kiezen om een van bovenstaande documenten te delen met anderen als toekijker, reageerder of bewerker. 

  • Gebruik: De documenten waar je mee bezig bent worden automatisch op je cloud geüpdatet. Als je de app op je telefoon opent kun je ook op je laptop openen want alles staat opgeslagen in de cloud. Toegestuurde documenten van bijvoorbeeld Word of Microsoft Excel kun je via de mail ook direct openen zonder dat je de microsoft software hoeft te downloaden.
  • Toestellen: Drive is mogelijk op alle devices. Het is mogelijk op computer, laptops, telefoons of tablets. Ongeacht of je Apple, Android, Windows of een Chromebook gebruikt kun je altijd en overal bij je Drive!
  • Kosten: Drive en de bijpassende apps van Google zijn gratis.

Harvest

In deze timetrackingsapp kan je bijhouden hoeveel tijd je aan bepaalde projecten of taken besteed. Vervolgens ontvang je via de site rapportages van jouw uren.

  • Gebruik: Als je verschillende projecten of klanten door elkaar hebt lopen, kan het handig zijn om harvest te gebruiken. Deze app houdt dan bij hoeveel tijd je besteed en waaraan je je tijd besteed. Dit kun je gebruiken om inzicht te krijgen in hoeveel tijd je nou werkelijk aan je klus hebt besteed. Hiermee voorkom je dat je over je begroot aantal uren heen gaat. Ook kun je vragen of je collega’s of werknemers hun uren hierin bijhouden. Op deze manier kun je als manager van een project bijhouden hoeveel tijd er per taak wordt besteed en kun je kijken waar het nog efficiënter kan!
  • Kosten: Harvest is gratis voor 1 persoon met 1 project. Voor meerder mensen of projecten kost dit 10 euro per maand.

Forest

Forest is een concentratie-app die je leert je focus te houden en minder nutteloze tijd aan je telefoon te verspillen.

  • Bomen planten: Door middel van jouw focus te behouden groeien virtuele bomen in jouw bos in de app. Van de opbrengsten van de app worden bomen geplant in gebieden waar dit erg nodig is.
  • Gebruik: Je opent de app en begint een periode van focus. Je mag ondertussen niet op je telefoon zitten. Je gebruikt deze tijd om te concentreren op bijvoorbeeld het schrijven van een offerte of een deel uit je boek. Als dit lukt wordt je beloont met een boom in de app. Zo leer je jezelf een meer gefocuste werkhouding aan en draag je ook nog eens iets positiefs bij aan de wereld.
  • Kosten: Om de app te downloaden moet je €1,99 betalen. Deze kosten zijn eenmalig en gaan naar het goede doel.

Moneybird

Met Moneybird kun je gemakkelijk facturen opstellen en is ideaal voor de kleinere bedrijven en zelfstandigen. Moneybird heeft ook een eenvoudig boekhoudpakket gekoppeld. Je kunt facturen versturen en uitgaven bijhouden via de app en de bijbehorende website moneybird.com

  • Gebruik: De facturen die je hebt opgesteld en verstuurd zijn er altijd hetzelfde uit. Verschillende punten worden al automatisch voor je uitgerekend (denk aan BTW). Een andere optie is dat je je rekeningnummer linkt aan de app zodat betalingen automatisch kunnen worden overgemaakt. Daarnaast kun je ook herinneringen van betaling via de app versturen. De app geeft een overzichtelijk beeld van de betaalde facturen en nog te betalen facturen. Je kunt ook offertes maken in de app en je eigen inkomsten en betalingen managen. 
  • Kosten: De eerste 2 maanden zijn gratis. Dit geeft je tijd om het programma uit te testen. Daarna kun je kiezen uit verschillende pakketten. Er is een gratis pakket. De andere pakketten kosten €10 per maand of meer.

Yuki

Met Yuki kun je makkelijk facturen maken op je laptop en ze inzien via de app. Dit is momenteel het meest ideale pakket voor het MKB. Yuki heeft ook een geavanceerd boekhoudpakket gekoppeld. Je kunt je boekhouding bovendien geheel uitbesteden.

  • Gebruik: Voor facturen die je wilt opstellen en versturen kun je een layout kiezen. Door een layout te kiezen zien al je facturen er hetzelfde uit. Je kunt artikelen instellen en  items worden al automatisch voor je uitgerekend (denk aan BTW). Daarnaast kun je ook betaalherinneringen versturen. De app op je mobiel geeft een overzichtelijk beeld van de betaalde facturen en nog te betalen facturen. Je kunt op je PC offertes maken in Yuki en 24/7 je inkomsten en betalingen inzien.
  • Kosten: Yuki heb je vanaf circa 20,- per maand, afhankelijk van welke extra modules je kiest.

Scanner Pro of Genius Scan

Met deze app kun je gemakkelijk eventjes iets scannen via jouw telefoon. Nu heb je geen scanapparaat meer nodig want die zit tegenwoordig gewoon in je broekzak!

  • Gebruik: Je maakt een foto van het document dat je wilt scannen. De app snijdt de afbeelding af en vervormt het alsof het document precies vanaf boven is gescand. De scan sla je vervolgens in kleur of in zwart-wit op. Als je document uit meerdere pagina’s bestaat dan is er een optie om deze samen te voegen tot één pdf. De pdf mail je vervolgens naar jezelf of iemand anders.
  • Toestellen: Scanner Pro en Genius Scan zijn beschikbaar voor Apple en Android.
  • Kosten: Om Scanner Pro app te downloaden moet je een eenmalige betaling van €3,99 doen. Dat is flink wat goedkoper dan een scanapparaat! Met de gratis versie van Genius Scan kun je ook al aan de slag, extra opties zijn eventueel later aan te kopen.

1Password

Dit is een betrouwbare app waarin je alle login gegevens en je wachtwoorden opslaat zodat je deze nooit meer vergeet. De app moet je vergrendelen met een wachtwoord, fingerprint of face-ID. 

  • Gebruik: Tegenwoordig hebben de meeste mensen veel verschillende inloggegevens en wachtwoorden. Het is juist verstandig om niet voor elke site hetzelfde wachtwoord te gebruiken maar altijd een ander wachtwoord te gebruiken. Am dit allemaal te onthouden, kan lastig zijn. Daarom is het slim om al deze wachtwoorden in één vaste veilige plek te bewaren.
  • Veiligheid: De basis van 1Password is hun beveiliging. Ze gebruiken een geavanceerde versleutelingstechnologie. Dit betekent dat jij als gebruiker de enige bent met de “sleutel” tot jouw wachtwoorden.
  • Toestellen: De app is beschikbaar voor iPhones en Androids.
  • Kosten: De app is gratis. Je kunt voor geavanceerde opties bij betalen in de app (mocht je je wachtwoorden willen delen).

Lastpass

Dit is ook een betrouwbare app waarin je alle login gegevens en je wachtwoorden opslaat zodat je deze nooit meer vergeet. De app moet je vergrendelen met een wachtwoord. Dat is het enige wachtwoord dat je moet onthouden. Je voorkomt hiermee dat je steeds hetzelfde wachtwoord voor verschillende apps gebruikt. 

  • Gebruik: Het inlogwachtwoord  is het enige wachtwoord dat je moet onthouden. Je voorkomt hiermee dat je steeds hetzelfde wachtwoord voor verschillende apps gebruikt. 
  • Veiligheid: De basis van Lastpass is beveiliging met een geavanceerde versleutelingstechnologie. Dit betekent dat jij als gebruiker de enige bent met de “sleutel” tot jouw wachtwoorden.
  • Toestellen: De app is beschikbaar voor iPhones en Androids.
  • Kosten: De app is gratis. Je kunt voor geavanceerde opties bij betalen in de app (mocht je je wachtwoorden willen delen).

Signeasy

Via Signeasy kun je documenten versturen en (laten) tekenen vanaf je mobiele telefoon, laptop of computer. Dit is een legitieme manier van ondertekenen en bespaart print en werk. Zeker als je veel offertes of contracten moet tekenen bespaart dit een hoop tijd!

  • Gebruik: Via de app selecteer je op het document waar de handtekeningen moeten worden gezet en door wie. Dan verstuur je het document naar de bestemde persoon. Hij of zij krijgt dan het verzoek om dit document te ondertekenen. Dit kan dan gewoon via zijn of haar telefoon. Dan ontvangt zij beide een kopie van het ondertekende contract. 
  • Toestel: Signeasy is beschikbaar voor Android of iOS.
  • Kosten: De app is gratis maar zal na het versturen van 3 contracten vragen om een bijdrage per contract of een abonnement vanaf 8 euro per maand

Docusign

Via Docusign kun je PDF´s versturen en (laten) tekenen vanaf je mobiele telefoon, laptop of computer. Je kunt vooraf al de plaats van ondertekening, paraaf en datum van ondertekening in je PDF plaatsen. Ook kun je sjablonen maken. Offertes en contracten worden hierdoor sneller getekend.

  • Gebruik: Je selecteert op het document waar de handtekeningen moeten worden gezet en door wie. Dan verstuur je het document naar de bestemde persoon. Hij of zij krijgt dan het verzoek om dit document te ondertekenen. Dit kan dan gewoon via zijn of haar telefoon. Dan ontvangt zij beide een kopie van het ondertekende contract. 
  • Toestel: Docusign is beschikbaar voor Android of iOS.
  • Kosten: vanaf 9,- euro per maand.

Izettle

Deze app in combinatie met een kleine pinpad is dé vervanger voor het pinapparaat. Je klanten kunnen via het kleine apparaatje die jij via je telefoon bestuurt afrekenen. Je hebt dus geen speciale verbinding meer nodig. Omdat er voor deze manier van afrekenen geen aansluiting nodig is, kun je hem overal gebruiken. Izettle is hierdoor uitermate geschikt als je vaak op beurzen of evenementen staat!

  • Gebruik: Je meld je eerst aan op de site en ontvangt dan een Izettle toestel. Vervolgens kun je via de app de prijs invoeren en kan de klant via het toestel pinnen. Dan wordt het bedrag meteen naar je rekening gestort. 
  • Toestel: De app is beschikbaar voor Android en iOS.
  • Kosten: De app is gratis te downloaden en gebruiken. Het apparaatje heeft eenmalige kosten van 15 euro. Het bedrijf zelf rekent wel 1,95% per transactie.

Analytics

Via Google Analytics krijg je inzicht in het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen, wat hen interesseert en hun gedrag op jouw site. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om je diensten en site te optimaliseren naar het gedrag van jouw bezoekers.

  • Gebruik: Tegenwoordig is een site een van de meest belangrijke marketingmiddelen. Mensen zoeken iets op wat ze nodig hebben en komen terecht op jouw site. Daarom is het belangrijk jouw site zo vindbaar mogelijk te maken. Een andere benaming voor zoekmachine optimalisatie is SEO. Of het verbeteren van de vindbaarheid is gelukt door SEO kun je meten via Analytics. Je hebt de statistieken bij de hand. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoe goed je nieuw geposte blog het doet. 
  • Om jouw site te meten via Analytics moet je eerst een Analytics tag plaatsen bij je site. 
  • Toestellen: Analytics is beschikbaar voor Android en iOS.
  • Kosten: Gratis.

Oamkb App – Bedrijfscoaching in 2 minuten per dag

Met de oamkb app Bedrijfscoaching in 2 minuten per dag breng je je bedrijf naar een hoger niveau. Klik hier om meer te weten te komen.

Wil je advies over hoe je de apps efficiënt in je bedrijf kunt gebruiken? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een van onze bedrijfsadviseurs.