Top
Fooi en Horeca administratie

Fooi & horeca-administratie

Leestijd: 5 minuten

Hard werken in de horeca wordt soms extra beloond doordat de gast meer betaalt dan er in rekening is gebracht. Een prettig financieel extraatje en natuurlijk een mooie uiting van waardering voor je harde werk. In de horeca is het gebruikelijk dat gasten naast de betaling voor de bestelde gerechten en dranken een fooi geven. Hoe regel je dit nu en moet je hierover dan belasting betalen? En hoe kun je de fooi in de administratie verwerken?

De tijd van dikke fooien zoals in het verleden werd gedaan is wel voorbij. Het pinnen heeft hier zeker een grote bijdrage in gehad. Toch wordt er nog regelmatig tip gegeven! Met name in horecazaken waar een goede service wordt verleend, de kwaliteit goed is en de verwachting van de gasten wordt overtroffen, kunnen de inkomsten uit fooien nog altijd vrij hoog oplopen. Toch zie je bij deze zaken fooi niet altijd in de boekhouding terug.

Wil je meer informatie over onze diensten voor horeca ondernemers? Lees dan hier verder. 

Loon of extraatje?

Hoewel het geven van fooi in ons land minder dwingend is dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten waar het not done is om minder tip te geven dan 10%, is het wel gebruikelijk om het salaris van horecapersoneel aan te vullen met een fooi. De gastheer of gastvrouw neemt dit extraatje in ontvangst, maar hij of zij heeft dit geld natuurlijk niet uitsluitend aan zichzelf te danken.

Ongeacht de gekozen methode kiezen de meeste horecaondernemers ervoor om de verantwoordelijkheid van de (verdeling van de) fooien bij de medewerkers te leggen. Niet alleen omdat zij er dan zelf geen omkijken naar hebben, maar vooral omdat het dan buiten het loon en dus de salarisadministratie valt en zij er zodoende geen loonbelasting, premies, volksverzekeringen en vakantiegeld over hoeven te betalen. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de medewerkers om dit goed te regelen en niet bij de ondernemer.

Verdeling fooien 

Het verdelen van de fooi moet het personeel onderling regelen. De werkgever deelt in principe niet mee in de fooi en bepaalt ook de verdeling ervan niet. Niet alleen omdat hij er dan zelf geen omkijken naar heeft, maar vooral omdat het dan buiten het loon en dus de salarisadministratie valt en hij er zodoende geen loonbelasting, premies, volksverzekeringen en vakantiegeld over hoeft te betalen. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de medewerkers om dit goed te regelen en niet bij de ondernemer. Alleen als de werkgever echt op de werkvloer meewerkt, kan hij eventueel ook meedelen. Steeds vaker worden de fooien gepind, dit maakt het verdelen van fooien lastiger. Het is daarom verstandig iemand aan te stellen die de fooienpot kan bijhouden. 

Verdeling kan op verschillende manieren. Het geld kan aan het einde van een dienst of een afgesproken periode worden verdeeld onder alle medewerkers. Maar er zijn ook horecaondernemers die ervoor kiezen om ieder z’n eigen verdiende fooiengeld te laten houden, met de achterliggende gedachte dat dit iedere medewerker aanzet om zo goed mogelijk zijn of haar best te doen.

Moet je btw rekenen over de fooi?

Regel je als werkgever de verdeling van de fooien zelf, dan wordt het gezien als uitkering van loon. Wettelijk gezien ben je dan verplicht om er premies over af te dragen en het in de boekhouding te verwerken. Gaat het buiten het loon om, dan gaat deze regel niet op.  En dan hoeft de werkgever er ook geen btw over af te dragen. Van de werknemers wordt er overigens wel verwacht dat zij de ontvangen fooi zelf opgeven bij het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting. Het wel of niet doen is de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf.

Zelf de fooi houden als horecaondernemer is verboden. De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat werkgevers de fooien niet mogen opeisen. Ook niet wanneer het economisch slecht gaat of wanneer het personeel een relatief hoog brutosalaris of bijvoorbeeld al gratis maaltijden krijgt. De Hoge Raad is van mening dat werkgevers van fooien van het personeel moeten afblijven. Ook is het niet toegestaan om de fooi op het loon in te houden, omdat het wordt gezien als een extraatje bovenop de normale betaling aan het personeel.

En wat als de fooi gepind wordt met de creditcard?

Via pinnen of betalen met een creditcard wordt fooi ook vaak digitaal afgerekend. Dan ontvangt niet de werknemer, maar de ondernemer het extra geld. In de wet is vastgelegd dat ook deze fooien buiten de met btw te belasten vergoeding blijft, mits de bedragen door de ondernemer worden doorbetaald aan zijn medewerker(s). Dit wordt in de praktijk vaak opgelost door fooien die met een pinbetaling of creditcard zijn voldaan uit de kas te halen en in een fooienpot te stoppen. 

Fooi correct in de horeca boekhouding verwerken

In de wet is het zo geregeld dat je geen btw over fooien hoeft te betalen wanneer het gangbaar is dat je in jouw branche fooien ontvangt. Dit geldt ook wanneer de fooi niet aan het personeel is gericht, maar aan jou als ondernemer. Werk je als horecaondernemer, dan hoef je dus geen btw te betalen over de fooien die je zelf ontvangt. Als de fooi dus aan een zelfstandig horecaondernemer is betaald, moet deze in de horeca boekhouding terug te vinden zijn en omdat het gangbaar is in de horecabranche kun je deze exclusief omzetbelasting boeken.

Wil je meer informatie of wil je je horeca-administratie uitbesteden voor een vast bedrag per maand aan een ervaren horeca adviseur/boekhouder? Neem dan vooral eens vrijblijvend contact met me op via tel: 06-22806885 of plan een kosteloos adviesgesprek in. Ik wens eenieder veel fooi toe!

Wil je meer informatie over jouw horeca-administratie? Bekijk hier alle informatie

 

Bas van Kooten, oamkb Horeca