Top

Eigen administratiekantoor, franchise of beide?

Eigen administratiekantoor franchise

Eigen administratiekantoor, franchise of beide?

“Alleen op de wereld” is een roman uit 1878 die geschreven werd door Hector Malot. De naam van het hoofdpersonage Remi staat nog altijd synoniem met met eenzaamheid en er alleen voor staan. Startende ZZP’ers kennen dit gevoel maar al te goed. Naast de vrijheid die je als ondernemer hebt loop je als eenmanszaak ook tegen beperkingen op. Bijvoorbeeld als je een administratiekantoor runt. Hoe ga je dit oplossen? Bijvoorbeeld door uit te breiden of misschien aan te sluiten bij een franchise. Maar je wilt uiteraard niet je eigen identiteit verliezen. Wat de pluspunten en minpunten van eigen ondernemerschap zijn kun je op deze pagina lezen. We gaan ook wat dieper in op de franchise mogelijkheden voor administratiekantoren.

Alleen op de (zakelijke) wereld

Eigen verantwoordelijkheid, vrijheid om keuzes te maken. Zelfstandig ondernemerschap is een bijzonder avontuur waarbij je stevig in je schoenen moet staan. Een ZZP’er heeft slechts één paar schoenen om te vullen wat soms wel lastig kan zijn. Om te beginnen op emotioneel vlak. Zelfstandig ondernemerschap kan eenzaam zijn. Je zit vaak achter de computer te staren naar het beeldscherm. Als je een kop koffie pakt dan is er niemand om even een praatje mee te maken. In het begin is het heel prettig dat niemand over je schouder kijkt, na verloop van tijd mis je toch een klankbord of een sparring partner. Daarnaast is het ook geen prettig idee dat er werk blijft liggen als je ziek bent of op vakantie gaat.

Groot, klein, het is niet eerlijk

Er zijn behoorlijk wat administratiekantoren die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot een flinke onderneming met personeel in dienst. Op een gegeven moment kan het toch gaan kriebelen. Er is geen uitdaging meer, alles gaat als vanzelf en je wilt iets nieuws gaan ondernemen. Je verkoopt de boel en begint als financieel professional weer een nieuw administratiekantoor. Voor jezelf, aan eigen huis, gewapend met alle expertise die je in de afgelopen jaren hebt opgebouwd. En dan blijkt het toch niet goed te lopen. Deuren blijven gesloten, bedrijven willen niet met je in zee gaan.

Naast Remi is er nog een bekend figuur dat past binnen dit verhaal. Calimero is een heel lief kuikentje maar wel eentje met een probleem: “Zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk.” Waar je voorheen geen moeite had om grote contracten binnen te halen lukt het als zelfstandig ondernemer niet meer. Aan je expertise is niets veranderd maar aan het vertrouwen wel. Is dat eerlijk? Het is in ieder geval wel uit te leggen.

Nadelen van eigen administratiekantoor

Niemand is overal goed in. Je bent pas een goede professional als je naast jouw sterke punten ook weet waar je minder goed in bent. Of onderwerpen waar je gewoon minder interesse naar hebt. Klanten kunnen met vragen komen waar je niet de expertise voor bezit. Zonder collega om even mee te sparren kan dit voor obstakels zorgen waar je de klanten niet mee wilt opzadelen.

Het grootste obstakel is echter continuïteit. Wat gebeurt er als je op vakantie gaat, (langdurig) ziek wordt of onverhoopt komt te overlijden. Er zijn veel onzekerheden in het leven. Daar ontkom je zelf niet aan maar opdrachtgevers willen uiteraard risico’s zoveel mogelijk vermijden. Sterker nog, als administratiekantoor en financieel adviseur zul je klanten vertellen dat ze niet al hun eieren in hetzelfde mandje moeten leggen. Je mag dan ook niet verwachten dat klanten wel het risico nemen van een ZZP’er die de administratie uitvoert.

Dan zijn er als ondernemer ook nog zaken waar je gewoon geen zin in hebt. Technische problemen met computers en schijven, mails die niet aankomen of een website up-to-date houden. Allemaal zaken waar je als fiscalist liever niet mee bezig bent maar waar je als zelfstandig ondernemer niet aan onderuit zult komen.

Wat kun je doen als administratiekantoor?

Er zijn meerdere paden die je kunt bewandelen. Hier zijn drie mogelijke opties:

  1. Je kunt in loondienst gaan. Dan kun je de focus leggen op de zaken waar je goed in bent en de rest aan je collega’s overlaten. In de praktijk zullen weinig voormalige ondernemers dit volhouden. Die behoefte aan vrijheid om keuzes te maken en het overzicht te houden raak je niet zomaar kwijt.
  2. Je kunt een grote organisatie zoeken die je bedrijf overneemt. Je werkt dan onder de vlag van een overkoepelende organisatie. Daarmee creëer je meer vertrouwen, je verliest er wel een deel van je autonomie mee. Andere bedrijven binnen de organisatie werken langs elkaar, niet met elkaar, wat soms voor onderlinge frictie zorgt.
  3. Je kunt aansluiting zoeken bij een franchise formule. In dat geval werk je onder een bekende merknaam met behoud van autonomie. Als je vragen hebt dan kun je een beroep doen op andere franchisenemers binnen het netwerk, de franchise regelt diverse zaken als marketing. Je kunt gewoon lokaal blijven werken.

Niet iedere franchise werkt hetzelfde. Bij oamkb kan iedere aangesloten franchisenemer een eigen gebied beheren en klanten persoonlijk bedienen. Er is dus sprake van een grote autonomie. Naar buiten toe is er een sterk merk met een hoge herkenbaarheid wat vertrouwen wekt. Je kunt als ondernemer een beroep doen op de expertise van mede-franchisehouders en tegelijkertijd ook jouw expertise aanbieden voor Tribe members.

Ben jij iemand voor de Tribe?

De oamkb franchise werkt op basis van franchisenemers die ‘Tribe members’ worden genoemd. Dit geeft al aan dat er sprake is van een teamgeest en een participatie tussen fiscalisten, bedrijfsadviseurs en bedrijfscoaches. Dat is een mooi gegeven maar onderdeel uitmaken van een franchise is niet voor iedereen weggelegd. Hier zijn enkele voordelen die Tribe members hebben benoemd:

  • Dankzij het grote volume kunnen leden een hoge korting krijgen op online administratie producten zoals die van Yuki en Exact Online.
  • Lokale kantoren profiteren van een landelijke allure met een goed dekkingsgebied door heel Nederland.
  • Er is ruimte om te sparren met professionals die dezelfde taal spreken en wellicht een andere expertise hebben.
  • De teamgeest werkt heel motiverend en maakt het werk weer leuk om te doen.
  • Er bestaan meer groeikansen omdat je niet als concurrenten van elkaar werkt maar elkaar juist aanvult.
  • Naast financieel professionals en bedrijfsadviseurs zijn er ook andere specialisten betrokken binnen de franchise op het gebied van marketing en recruiting. Daar profiteer je ook van.

Is oamkb de oplossing?

De combinatie van de oamkb franchise als online administratiekantoor met lokale aanwezigheid is succesvol gebleken. Intern wordt er gewerkt met het Kaizen model voor groei en verbetering. Members werken autonoom met directe verbindingen onderling waarbij de organisatie zorgt voor ondersteuning. Momenteel verloopt 80 procent van de administratie reeds online en geautomatiseerd met als doel 100 procent automatisering te bereiken. Daarmee is de noodzaak voor fiscalisten niet verdwenen, deze positie wordt juist versterkt. Een oamkb administratiekantoor zorgt er niet alleen voor dat de (online) administratie klopt maar dat klanten kunnen groeien dankzij hun persoonlijke fiscalist én bedrijfscoach. Daarmee is oamkb een one-stop-shop voor het MKB.

Heb je interesse gekregen? Neem dan contact met ons op.