Top

Als administratiekantoor in een franchise. Een goed idee?

Administratiekantoor in franchise

Als administratiekantoor in een franchise. Een goed idee?

Toen boekhoudsoftware voor het eerst op de markt kwam was het nog geen vervanging voor professionele boekhouders, belastingadviseurs of accountants. De programma’s waren vaak te ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker of juist te complex om te doorzien. Administratieve programma’s zijn niet alleen sterk verbeterd in functionaliteit, dankzij cloud based oplossingen kun je overal en altijd de data van je bedrijf inzien. Zijn financieel professionals overbodig geworden? Nee, een administratiekantoor biedt nog steeds een grote meerwaarde, met name voor ondernemers binnen het MKB. Als je werkt binnen een franchise kun je als eigenaar van een administratiekantoor zelfs groeien in zowel omzet als klantenbestand en dienstenaanbod. Hoe dat werkt kun je op deze pagina lezen.

De wereld is veranderd

We hoeven je niet te vertellen dat de wereld in de laatste jaren flink op z’n kop is gezet. De samenleving als geheel en ook zeker het bedrijfsleven heeft de gevolgen van de Corona pandemie ondervonden. Uitval van personeel door ziekte, lockdown maatregelen, klantcontact op afstand en nog veel meer… Je kunt als ondernemer binnen het MKB geduldig wachten tot alles weer zoals vroeger is maar de samenleving zal nooit meer hetzelfde worden. Dit komt niet alleen door onzichtbare virussen maar ook de innovaties die hieruit zijn voortgekomen. Online vergaderen is voor een grote groep professionals nu standaard protocol. Zaken afhandelen op afstand en handelingen verrichten via internet is in een stroomversnelling gekomen. Microsoft Teams, Slack en Zoom bestonden al voor de pandemie, nu is duidelijk hoe veelzijdig en functioneel online werken eigenlijk is. Dit geldt ook voor online boekhouden. Wat betekent dit voor een ondernemer met een eigen administratiekantoor?

Het online administratiekantoor

Een goed voorbeeld van online werken is de enorme toename van webshops in de afgelopen twee jaar. Bestaande retailers hebben een webshop laten bouwen en nieuwe entrepreneurs zijn gestart met hun online winkel. Met een eigen voorraad of via dropshipping, met producten van Alibaba uit China of digitale producten als download. Om nog maar niet te spreken van handel in NFT, abonnementen op dozen met voedingswaren of onderbroeken in de brievenbus. Alle transacties, offline en online, moeten geregistreerd worden. En daar hebben we slimme boekhoudsoftware voor zoals die van Yuki, Exact of Reeleezee. Voorraadbeheer, genereren van facturen en de BTW aangifte worden automatisch verwerkt. Wat betekent dit voor financieel professionals?

Het einde van de boekhouder

Een standaard boekhouder die het cijferwerk uitvoert is door boekhoudsoftware eigenlijk overbodig geworden. Als kleine ondernemer hoeft het indienen van de BTW-aangifte nauwelijks tijd of moeite meer te kosten. Op dit moment wordt tot 80 procent van de administratie via oamkb partners automatisch uitgevoerd dankzij online software en slimme processen. Het doel is zelfs tot 100 procent automatisering te komen. Wat betekent dit voor het traditionele administratiekantoor? In de eerste plaats dat de werkzaamheden van fiscalisten anders zullen worden. Er komt meer focus op advies en coaching van ondernemers om bedrijfsprocessen optimaal in te richten en bedrijfsresultaten te optimaliseren. Dit biedt niet alleen nieuwe kansen als dienstverlener, het kan de werkzaamheden ook een stuk interessanter maken.

Hoe werkt het franchise concept van oamkb?

We hebben zojuist al aangegeven dat oamkb hard op weg is naar een volledig geautomatiseerde administratie, wat is dan nog het nut van een franchise in administratieve dienstverlening? De visie van oamkb heeft ondernemers binnen en buiten de financiële dienstverlening al veel voordeel gebracht. In plaats van cijfers op de juiste plaats te krijgen wordt er nu gekeken naar de werkelijke bedrijfsvoering. De cijfers worden in context geplaatst en bieden meer mogelijkheden om de ambities voor ondernemers te bepalen. Kennis is macht, gestructureerde data legt de basis voor een onderneming die toekomstbestendig is.

Jouw administratiekantoor is schaalbaar

De oamkb franchise is een concept dat werkt op basis van een eigen 7-stappenplan waarbij Tribe members (franchise houders) zich verder kunnen ontwikkelen. Voor MKB ondernemers is tevens een sneltraject ontwikkeld met winstgarantie. Je gaat er dus zeker op vooruit, zelfs in uitdagende tijden als deze. De partners die volgens de oamkb formule werken mogen een minimale groei van 20 procent noteren. Daar profiteer je niet alleen van als franchise nemer, ook klanten van jouw administratiekantoor zullen hiervan profiteren.

Zelfstandig maar niet alleen

De merknaam oamkb staat voor Online Adviseurs voor het Midden- en Kleinbedrijf. Onder de partners bevinden zich boekhouders, fiscalisten, administrateurs, accountants, bedrijfsadviseurs en bedrijfscoaches  die ieder voor zich een deel van oamkb vertegenwoordigen. Iedere partner heeft een eigen werkgebied met eigen klanten en houdt er een eigen werkwijze op na. Wel wordt er gewerkt onder een centrale merknaam met een sterk imago, binnen een netwerk van financieel professionals die elkaar ondersteunen wanneer dit nodig of gewenst is. Door samen te werken is het eveneens mogelijk om samen groot in te kopen wat aanzienlijke impact heeft op de winstmarge. Denk aan het inkopen en verkopen van licenties voor administratieve software.

Waarom jouw administratiekantoor in een franchise?

Zelfstandig ondernemerschap met de voordelen van werken in teamverband, dat is in het kort het franchise voordeel van oamkb. Je wordt als onderdeel van een groter geheel beter zichtbaar terwijl je toch die autonomie kunt bewaren. Niet alle ondernemers passen binnen een franchise formule, wat zijn de bevindingen van onze partners? Hier zijn enkele opmerkingen die we tijdens een partnerdag in ontvangst mochten nemen:

  • Ik stelde mijn eisen als professionele dienstverlener hoger dan ik kon waarmaken wegens een gebrek aan tijd en ruimte. Nu heb ik de lat nog hoger gelegd.
  • Hoewel ik graag als zelfstandig ondernemer wil werken, heb ik toch partners nodig om tot de beste resultaten te komen. Samenwerken als oamkb Tribe member biedt me deze optie.
  • Als financieel adviseur heb ik verstand van cijfers, bedrijfsprocessen en spreek ik de taal van ondernemers. Van marketing en mezelf verkopen heb ik minder kaas gegeten.
  • Het biedt voordeel als je samen diensten en producten kunt inkopen in plaats van een zelfstandig ondernemer. Nu krijg ik meer korting omdat ik onderdeel van een groter geheel uitmaak.
  • Eigenlijk worden alle zaken die wel belangrijk zijn maar niet tot mijn kerntaken behoren overgenomen. Nu kan ik me eindelijk richten op de dingen waar ik echt kennis van heb én die ik echt leuk vind.

Is een franchise administratiekantoor altijd een goed idee?

Als je een goed lopend administratiekantoor runt met een groot aantal klanten en personeel in dienst hebt, dan hoef je niet direct aan te sluiten bij een franchise. Het kan wel voordeel bieden als je een eigen regio kunt managen, zo ben je minder bezig met concurrenten. Als oamkb Tribe member vul je elkaar namelijk aan in plaats van elkaar in de wielen te rijden. Ben je toe aan een welverdiend pensioen? Laat ons je niet tegenhouden, wellicht kun je de zaak wel overdragen aan een financieel professional met een duidelijke toekomstvisie die graag aansluit op het oamkb franchise concept. Als je ambitie hebt om te groeien dan ben je zeker welkom want onze formule leidt aantoonbaar tot gemiddeld 20 procent groei op jaarbasis.

De wereld is veranderd maar mensen blijven hetzelfde. Ook persoonlijk contact is belangrijker dan ooit. Als jij een administratiekantoor runt met ambitie om te groeien neem dan contact met ons op om de mogelijkheden voor een oamkb franchise te bespreken.