Top

Home / FAQ

FAQ

Veelgestelde vragen en antwoorden
Informatie aanvragen

Inhoudsopgave

Veel gestelde vragen en antwoorden

1. Door wie is oamkb opgericht en waarom?

oamkb is in 2010 opgericht door Pascale Petiet. Zij was zelf al lange tijd zelfstandig accountant en wilde dat ondernemers werkelijk geholpen zouden worden door accountants en andere bedrijfsadviseurs. In de traditionele accountancy was het zo dat de ondernemer alleen de jaar (telaat)rekening van de accountant kreeg en per uurtje-factuurtje moest betalen. De accountant had het voornamelijk druk met het opleveren van de cijfers die vervolgens later kwamen dan op het moment dat de ondernemer beslissingen neemt. Om de ondernemers te voorzien van alle antwoorden werd de franchise door heel Nederland opgericht, met alle specialisten in de franchiseformule, iedereen binnen de franchiseformule geniet van de voordelen van franchise: de administrateurs, de belastingadviseurs, de accountants, de bedrijfsadviseurs, de bedrijfscoaches en vooral de klanten!

De members van oamkb komen daarom uit allerlei richtingen vanuit het bedrijfsleven zodat er breed meegedacht kan worden met ondernemers. De realtime cijfers uit de online administratie zijn daarbij ondersteunend. 24/7 inzicht is belangrijk voor ondernemers zodat ze op tijd hun onderneming kunnen bijsturen en inspelen op ontwikkelingen. Met de combinatie van administrateurs, belastingadviseurs, accountants en bedrijfsadviseurs wil oamkb ondernemers helpen om nog beter te ondernemen. oamkb is een franchise adviesbureau.

In 2020 hebben we bedrijfscoaches als tak toegevoegd aan de formule oamkb. Zo kunnen we vragen, die de klant heeft nog beter oplossen.

2. Wat zijn de voordelen van aansluiting bij oamkb?

  1. Uitgestippeld pad van bewezen franchiseformule
  2. Marketing (uit handen genomen), training (voorop in de markt blijven) en ICT (inkoopkortingen)
  3. Samenwerking, altijd antwoord op de vragen van jouw klanten

 

Opstartprogramma

Als je een franchise wil starten heeft oamkb een programma ontwikkeld waarmee een succesvolle franchise onderneming wordt opgebouwd. Dit programma is in de loop van de jaren uit ervaring ontwikkeld. Het is een stappenplan dat in trainingen direct samen uitgevoerd wordt. Je bent dus in de trainingen direct met de opbouw van je onderneming bezig. Het opstartprogramma kun je vinden in de oamkb academy als wij je hiervoor uitnodigen. In de oamkb academy vind je de praktische theorie die wij zelf geschreven hebben. Die kun je thuis in je eigen tijd, voorbereiden. In de training gaan we daarna meteen aan de slag om te werken aan je franchise onderneming. De meeste franchisenemers zijn zonder klanten gestart. In het opstartprogramma wordt een groot deel besteed aan acquisitie, verkooptechnieken, presentatietechnieken waardoor elke franchisenemer bij oamkb een succesvolle franchise onderneming start.

 

Samenwerking

Binnen oamkb wordt zowel online als offline samengewerkt. Elke franchisenemer heeft zijn expertise en de cultuur is dat we elkaar vooruit willen helpen. Door de beschikbare expertises zoals administrateurs, salarisadministrateurs, belastingadviseurs, accountants, bedrijfsadviseurs en bedrijfscoaches, kun je een breed dienstenpakket aanbieden aan je klant. Dit kost je niets, als je een andere franchisenemer inhuurt dan betaal je maximaal 60% van het normale eindtarief. Omdat we vaste prijzen met de klanten afspreken, spreken we intern ook vaste prijzen af, zodat je geen risico loopt. Door de onderlinge samenwerking van franchisenemers worden ervaringen uitgewisseld en bestaat de mogelijkheid om met iemand samen te gaan werken en de maandfee te delen. We zien dat mensen die samenwerken sneller groeien dus we stimuleren dat.

Ondernemerschap houdt heel veel facetten in. Je kunt die onmogelijk allemaal zelf goed doen. Binnen de oamkb franchiseorganisatie zijn alle facetten aanwezig. Wij gaan ervanuit dat jij doet waar je goed in bent en wat je niet wilt doen uitbesteedt, aan collega´s die je zelf uitkiest. Binnen oamkb worden klanten door iedereen hetzelfde behandeld op basis van 10x Echt Goed werken zodat je weet dat je klanten goed bediend worden. Zo is iedereen op zijn best. Wil je ook een eigen administratiekantoor beginnen? Of een franchise adviesbureau? Of wil je je franchise beginnen als belastingadviseur, accountant of bedrijfscoach? Bij de oamkb franchise organisatie kun je precies doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt.

 

Voorop in innovatie

oamkb is bij de start van de franchise organisatie sinds 2010 al volop bezig om de processen te automatiseren. Daarom zijn we het verst hierin. Niet alleen software bepaalt de graad van automatisering, juist met de werkafspraken eromheen kun je een automatiseringsgraad van 70-80% behalen. Deze werkafspraken hebben we in de loop van de jaren verzameld en hebben dit in het opstartprogramma ingebouwd. oamkb raakt niet uit ontwikkeld want ziet altijd weer mogelijkheden tot verbeteringen. Zo blijven we vooraan staan. Alle franchisenemers van oamkb zijn voortdurend op zoek naar verbeteringen zowel in de administratie als in het bedrijfsadvies en delen die met elkaar in het interne systeem. De toekomst van je verdiensten liggen in bedrijfsadvies en bedrijfscoaching en niet in het opmaken van de cijfers. Dus hoe minder tijd je kwijt bent aan de cijfers, hoe meer tijd je hebt voor de klant en blijf je betaalbaar voor het MKB. Zo hebben we voor MKB klanten een app Bedrijfscoaching in 2 minuten per dag gemaakt. Dit om de kennis van het ondernemen die specifiek en praktisch is voor MKB’ers te vergroten.

 

Landelijke uitstraling i.p.v. eenpitter

Ondernemers willen de garantie dat er continuïteit is in je dienstverlening en dat je kwaliteit is gegarandeerd. Dat garanderen wij. Als jij ziek bent dan zorgen wij voor waarneming. In de waarnemingsovereenkomst is gewaarborgd dat jij je klanten en je omzet blijft behouden. Ook houden we de kwaliteit van de administratiekantoren, het bedrijfsadvies en bedrijfscoaching op peil door deze te controleren, te coachen en te trainen. Na het opstartprogramma wordt je voortdurend door de franchiseorganisatie op de hoogte gebracht van, en getraind in nieuwe inzichten zodat je een steeds betere bedrijfsadviseur wordt die zijn klanten voor blijft.

In de uitstraling van je bedrijf kom je met een gezamenlijke naam en aansprekende marketing uitingen zowel online als offline over als een bedrijfsadviseur die weet hoe hij zaken goed aanpakt.

YouTube video

3. Hoe goed word ik begeleid in de start van mijn franchise onderneming?

De opstart van je franchise onderneming is opgenomen in een trainingsprogramma dat gedurende het eerste half jaar ongeveer 1-2 dagen per week in beslag neemt. Tijdens deze dagen ga je samen met de trainer en in een kleine groep aan de slag met je onderneming.

oamkb gaat ervanuit dat je moet doen waar je goed in bent en graag doet omdat je dan het meest succesvol bent. Daarom wordt er in kleine groepen gewerkt, zodat jij juist dat deel uit het programma kunt halen dat bij jou past. Iedereen bij oamkb heeft een andere achtergrond en heeft in meer of mindere mate ervaring in ICT, administratie, ondernemersvaardigheden, bedrijfsadvies vaardigheden, marketing en sales. oamkb heeft het allemaal in huis en brengt je verder op alle vlakken. Nooit theoretisch, maar altijd gebaseerd op ervaring uit de praktijk. Wanneer je na het opstartprogramma nog extra hulp nodig hebt op een bepaald gebied gaan wij samen met jou dit oplossen. Dat komt niet altijd voor, maar soms wel. Dat kun je zelf aangeven, maar wij houden ook regelmatig ondernemersgesprekken met jou. Wanneer wij constateren dat een onderdeel uit het programma meer aandacht moet krijgen of beter uitgevoerd moet worden dan nemen we dat ook met jou door.

In de oamkb academy kun je je voortgang zien. Je weet precies welke activiteiten je kunt verrichten om bijvoorbeeld je omzet te vergroten of om je organisatie digitaal op peil te brengen. In de app Bedrijfscoaching in 2 minuten per dag, vind je alles wat een MKB-ondernemer moet weten voor een goedlopend en succesvol bedrijf. 

Intern houdt de formulecoach vinger aan de pols bij jou zodat je altijd direct geholpen wordt met waar je op dat moment tegenaan loopt. Ook kun je een intern coachingstraject volgen om samen je doelen te bereiken. Franchisenemer worden maakt het ondernemen een stuk gemakkelijker!

Informatie aanvragen

4. Ben ik verplicht om andere members in te schakelen van oamkb?

Dat ben je niet verplicht. Wij zijn er om jou te ondersteunen in je ondernemerschap en zijn geen hard-franchise. Wel werkt het inschakelen van andere oamkb-members het beste: zij weten hoe wij de klanten behandelen en spreken vaste prijzen af waar je zelf ook marge op hebt. Franchisenemers werken allemaal volgens het principe van 10x echt goed werken. Klanttevredenheid staat als het belangrijkste streven van oamkb dus als er een externe specialist wordt ingeschakeld moet deze wel bijdragen aan de klanttevredenheid van de oamkb klanten.

5. In mijn regio zit al een oamkb-partner, is dat een probleem?

Juist niet: we gaan uit van samenwerking, we zijn niet van landje verdedigen. Samen sta je in een regio sterker en verwerf je eerder bekendheid. Bijvoorbeeld: één Jumbo in een stad is niet bekend, maar als er zes Jumbo´s zijn, dan kent de hele stad de Jumbo.

Er zijn nog veel kantoren in de markt die traditioneel werken en er zijn kantoren die zeggen met online boekhouding te werken, maar eigenlijk nog behoorlijk traditioneel werken. Dat zijn onze concurrenten en samen trekken we tegen ze op. Per FTE heb je maar circa 40 klanten nodig om vol te zitten, dus er zijn genoeg potentiële klanten in de omgeving. Bovendien krijg je de klanten die bij je passen en passen er bij jou andere klanten dan bij je collega. oamkb zoekt bovendien members bij elkaar die aanvullend zijn omdat ze een andere expertise hebben. Daarbij blijkt in de praktijk dat je klanten uit het hele land kunnen komen omdat er online gewerkt wordt.

Heb je dus een aanvullende expertise, zoals bedrijfscoaching of bedrijfsadviseur op een bestaande franchise, zoals een administratiekantoor bijvoorbeeld, bij jou in de buurt, dan is dat alleen maar mooi. Je kunt de klanten over en weer helpen. Samen sta je sterk.

YouTube video

6. Wat voor achtergrond hebben oamkb-members?

De achtergrond is heel divers en dat is ook de kracht van de samenwerking. Elke franchisenemer is deskundig op het eigen gebied. Dat geeft veel plezier in je werk en op die manier haal je het beste uit jezelf. 

Zo zie je bij de administrateurs voormalig boekhouders, assistent-accountant, controllers en financieel adminsitrateurs. Zij kunnen van kleine bedrijven komen of juist uit grotere bedrijven. Zij starten een administratiekantoor omdat zij op die manier een anker product hebben om regelmatig te sparren met klanten en bedrijfsadvies kunnen geven. 

Bij de belastingadviseurs hebben we mensen die bij de Belastingdienst, maar ook bij de grote en kleine fiscale advieskantoren, hebben gewerkt.

Accountants hebben een beroep en komen daarom vaak van andere accountantskantoren af.

De bedrijfsadviseurs en bedrijfscoaches hebben allerlei achtergronden: commercieel directeuren, salesmensen, algemeen directeuren, HR, interimmers, enz. Zij starten meestal een franchise adviesbureau. Je kunt zelf kiezen of je wel of niet administraties wil verkopen. Voor de opstart van je franchise is dat wel een handig product, waarmee je laagdrempelig binnenkomt. Je besteedt de administratie uit aan andere franchisenemer en houdt zelf de bedrijfsadvies en bedrijfscoaching gesprekken met klanten.

Informatie aanvragen

7. Hoe kom ik aan klanten?

Klanten komen via verschillende kanalen binnen. Dat is online via Google, je eigen website, de landelijke website, social media kanalen en offline via je netwerk.

 

In de training ga je samen met de trainer het salesplan uitwerken gericht op jouw ideale klant. Afhankelijk van de grootte van je klant is een andere benadering nodig. We hebben hier de tools voor, de marketingmiddelen en weten wat wel werkt. In de training ga je ook direct aan de slag door mensen te benaderen met de teksten en materialen die wij voor je hebben. Ondernemers gaan een relatie met jou aan dus willen ook weten wat voor persoon je bent. Omdat wij geen spullen verkopen, maar een relatie aangaan is het geen goed idee om te gaan “verkopen”. Een relatie aangaan vraagt vertrouwen in jou. Vertrouwen in wie jij bent, hoe je je presenteert, wie je om je heen hebt en wat je kunt doen voor een klant. Online en offline werving van klanten gaan hand in hand samen. Als je online bijvoorbeeld niet goed zichtbaar bent, is dat vreemd en wekt dat geen vertrouwen. Wij zorgen dus dat je goed vindbaar bent via de online kanalen en dat dit onderhouden wordt.

 

De ervaring leert dat de combinatie van klanttevredenheid van een 8+ en online zichtbaarheid op den duur leidt tot een organische aanwas van klanten. Bij de opstart hebben we 100 maatregelen voor meer omzet die uit de praktijk zijn geschreven. Ook die nemen we door in het opstartproces. Eventueel is individuele coaching op dit gebied mogelijk.

 

Je kunt ook deelnemen aan het leadteam: dit zijn de oamkb members die nieuwe klanten willen en de leads afnemen. Er is een regiobeller die de leads voor belt, dus je kunt kiezen uit gekwalificeerde leads, je kiest zelf of je een lead wil afnemen. Zo heb je alle voordelen van franchise.

YouTube video

8. Hoe lang duurt het voor ik mijn eerste klanten binnen heb?

We zien in de praktijk de ene Member binnen 3 maanden vol zit en de andere binnen 2 jaar. Afhankelijk hoeveel tijd je beschikbaar hebt in de opstartperiode wordt deze korter of langer. Members die in de opstartperiode maar enkele dagen ter beschikking hebben omdat ze ernaast nog werken bij een werkgever of in interim werk, doen er langer over.

 

Als je netwerk al zo goed is dat je alleen hoeft te vertellen wat de formule organisatie oamkb inhoudt, dan gaat het heel snel omdat de formule bij ondernemers aanslaat. Als je nog je kring van ondernemers moet opbouwen dan moet je rekenen op 8-9 maanden. Je krijgt van ons een rekenmodel om je ondernemingsplan te maken. Hierin houd je rekening met een korte of lange “zaaitijd” om iedereen in je omgeving te laten weten wat jij als oamkb Member voor ze kunt doen.

 

Een ander verschil tussen Members is de tijd die er in acquisitie gestoken wordt. Wanneer je streven is om 40 klanten binnen een jaar binnen te halen, dan zal je een veelvoud van mensen moeten spreken. Als er minder tijd beschikbaar is of hierin gestoken wordt, dan duurt de opstart langer. In het rekenmodel kun je daar rekening mee houden. Een franchise onderneming beginnen is een stap in je leven, waarbij bijna niemand weer graag naar loondienst terugkeert. De opbouw van je franchise onderneming moet goed en effectief gebeuren.

 

Als laatste zijn de commerciële vaardigheden van elke Member bij oamkb verschillend. Met training, oefening en gewoon veel doen, zien we dat Members hierin ervaren raken en minder tijd nodig hebben om een klant binnen te halen. In het assessment meten we vooraf of je voldoende commerciële, communicatieve en relationele vaardigheden hebt om deze vaardigheden verder te ontwikkelen. Members die ervaren zijn in sales helpen mee in het leadteam. Als je een eigen administratiekantoor wil beginnen, dan heb je meestal geen verkoopervaring. Zo zijn veel franchisenemers bij de oamkb franchise organisatie gestart en hebben nu een succesvolle franchise onderneming.

9. Hoe ziet mijn dagelijkse werk eruit bij oamkb?

Je kiest zelf welk deel je van de werkzaamheden doet: bedrijfsadvies en bedrijfscoaching en het klantencontact, de cijfers afronden en de belastingaangiftes en/of de backoffice. Je kunt ervoor kiezen om het allemaal zelf te doen of om een deel uit te besteden. Je deelt jouw werk dus helemaal zelf in. Als franchisenemer bij oamkb kies je meestal 4-5 andere Members met een specialisatie die jij niet hebt of wil doen. Zo werk je in teams die je zelf samenstelt en zelf inzet wanneer je die nodig hebt.

YouTube video

10. In hoeverre bepaal ik zelf hoe ik onderneem, hoeveel vrijheid ik heb?

Als franchisenemer ben jij de ondernemer, dus jij bepaalt je ambitie, welke klanten je wilt, wat je prijzen zijn. Alles hebben wij kant-en klaar, wij zijn ondersteunend, maar niet verplichtend en we zijn er vooral om je vooruit te helpen op basis van ervaringen in de franchiseorganisatie. Natuurlijk moet jouw dienstverlening passen binnen de oamkb formule die verwoord staat in 10x Echt Goed werken want dat verwachten de klanten en deze zijn bewezen succesvol. Wij meten de klanttevredenheid van jouw klanten op jouw verzoek en in de software, het automatiseringspercentage en de kwaliteit die je levert want dat is belangrijk voor alle oamkb- Members. Jij hebt alle vrijheid in het ondernemen, wij helpen je alleen vooruit op basis van ervaring.

Daarbij is er elke vrijdag training waarbij je zelf kiest wat je wilt volgen. Als bedrijfsadviseur doe je veel kennis op over bedrijfscoaching en alle aspecten van het ondernemerschap.

Informatie aanvragen

11. Wat is de toekomst ambitie van oamkb?

De ambitie is uit te groeien naar 170 kantoren. Door een landelijke dekking kunnen we alle ondernemers in Nederland laten weten dat administratie geen last meer hoeft te zijn, dankzij software. We kunnen ondernemers echt vooruit helpen in hun bedrijf door te adviseren en ondernemers te coachen, door mee te denken in het behalen van hun doelen en ze tijd en geld te besparen. Met administratie haal je geen hogere klanttevredenheid dan een 7. Door bedrijfsadvies te geven en bedrijfscoaching technieken toe te passen zitten de oamkb franchisenemers gemiddeld aan een klanttevredenheid van een 8-9.

12. Moet je een minimale omzet halen?

Het is jouw franchise onderneming en dat is een onderdeel van jouw leven, dus jij bepaalt zelf je ambitie. Wil je bijvoorbeeld vanuit het buitenland werken dan kan dat. Wil je vrij zijn in de middag om de kinderen van school te halen? Je deelt het helemaal zelf in. Veel franchisenemers vinden het leuk om bij hun franchise onderneming les te geven of ondernemers in zwaar weer te helpen. Andere franchisenemers zijn graag bezig met het aan- en verkopen van bedrijven. Jij richt jouw franchise onderneming helemaal in zoals jij het wil.

13. Hoe lang duurt de overeenkomst bij oamkb?

De franchiseovereenkomst gaan we aan voor 5 jaar. Na 5 jaar ben je geen startende franchise ondernemer meer. Je kiest dan of je bij oamkb wilt blijven en je overeenkomst wil verlengen of niet. Hierna hebben we, in overleg met de Franchiseraad, ervoor gekozen voor een 3-jarige verlenging met stilzwijgend steeds een jaar verlenging.

YouTube video
Informatie aanvragen

14. Als ik wil stoppen bij oamkb, wat dan?

Voor franchisenemers die het rustiger aan willen doen hebben we de veteranen regeling. De klantenportefeuille wordt onder de andere franchisenemers verkocht en de ¨veteraan¨ blijft nog komen bij alle teambuildingsdagen. Wil je om een andere reden stoppen met je franchise onderneming dan hebben we de ⅔ – ⅓ regeling. Dat wil zeggen dat je ⅔ van de jaaromzet ontvangt als je wilt stoppen en je laat de klanten binnen oamkb. Als je wilt stoppen bij oamkb en je wilt de klanten meenemen, dan reken je ⅓ van de jaaromzet af. Wanneer je eerder dan het einde van de contractperiode wilt stoppen, dan rekenen we de maandfee door tot aan het einde van de overeenkomst. Je hebt 5 jaar nodig om een solide franchise onderneming op te bouwen en om genoeg ervaring op te doen als ondernemer. Vandaar dat wij graag willen dat je de 5 jaar vol maakt.

De mensen die langer dan 5 jaar bij oamkb zijn, hebben besloten om door te gaan bij oamkb omdat ook nadat je geen starter meer bent, de franchiseformule veel biedt: een continue verbetering van processen en een netwerk van collega-ondernemers die samenwerken en elkaar verder helpen. Binnen de franchiseorganisatie is er ongelooflijk veel kennis. De voordelen van franchise zijn vele malen groter dan de franchisekosten. Samen groei je harder en beter.

15. Vallen er mensen af bij oamkb?

Een enkele keer gaat iemand weg omdat hij een mooie baan aangeboden heeft gekregen of door privé-omstandigheden. Maar de franchiseformule loopt zo goed dat mensen graag blijven. Er is geen omzetafhankelijke fee, dus ook als je doorgegroeid bent zijn de kosten van franchise om onderdeel te zijn van oamkb laag in vergelijking met de voordelen van franchise.

16. Met welke software werken jullie?

Als je een administratiekantoor wil beginnen dan ben je direct innovatief bezig bij oamkb. We werken met alle webbased software die er is. We trainen in Yuki als je ook administratie-maandabonnementen wil verkopen, omdat je hierin leert te denken in automatiseren. De methode die we in Yuki gebruiken kun je ook toepassen op andere software.

17. Komen er nog andere kosten bij dan die op de website staan?

Alle franchise kosten zijn helder en transparant en er komen geen bijkomende kosten. We proberen alle franchisekosten zo duidelijk mogelijk te verdelen zodat je precies weet waar je voor betaalt. Voor ICT kosten hebben we bijvoorbeeld een Stichting opgericht die gezamenlijk inkoopt en die geen winstoogmerk heeft. Door samen in te kopen, hebben we lage ICT kosten doordat we grote aantallen afnemen. oamkb hoeft daar niets aan te verdienen, alles komt de oamkb- Members toe. Er zijn ook bestaande administratiekantoren die als franchise zijn gestart bij oamkb. Zij hebben de franchise kosten van de organisatie er al uit door de korting op ICT kosten. Als je dus een eigen administratiekantoor wil starten, dan maak je gebruik van de voordelen van franchise door samen in te kopen. 

De marketingkosten zijn verdeeld in landelijke en lokale franchise kosten. Omdat er grote verschillen zitten in de uitgaven die members willen doen in lokale marketing, bepaal en betaal je die zelf met ondersteuning en ontwerpen in de huisstijl die gratis worden gemaakt door oamkb. De uitgaven die je vervolgens lokaal doet, bijvoorbeeld een reclamebord, betaal je zelf. 

Omdat we voor de klanten duidelijk en transparant willen zijn, zijn we dat voor oamkb Members ook. In het rekenmodel vind je wat kleinere kosten inhouden zoals voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, borg voor de Stichting ICT en eigen bijdrage voor de teambuilding in het buitenland.

18. Wat zijn de kosten van de opstart van mijn onderneming?

De kosten van de opstart zijn €15.000,-. Dit wordt geheel besteed aan het uitgebreide opstartprogramma zodat je een succesvolle franchise onderneming krijgt. Daar komt je levensonderhoud bij in de opstartperiode, dat is voor iedereen verschillend en ook afhankelijk of je kiest voor inkomsten naast de opstart of met volle kracht vooruit. Aan investering heb je verder je gereedschap nodig: een smartphone met een goed data-abonnement, een Chromebook (of andere laptop), een scanner en vervoer. 

Als je al een bestaand administratiekantoor hebt, kun je een keuze maken uit het opstartprogramma. Afhankelijk van je doel: een digitaal kantoor, meer kennis en/of meer klanten stellen we het opstartprogramma samen.Hiermee verlaag je de kosten van starten in de franchise. 

De ervaring leert dat je, als je een eigen administratiekantoor wil beginnen, alle onderdelen van het opstartprogramma nodig hebt voor een succesvolle onderneming. 

Als je een franchise adviesbureau wil starten, bekijken we tijdens de oriëntatie welke trainingen en cursussen uit het opstartprogramma je wel en niet nodig hebt. Veel oud CFO’s/CEO’s willen zich niet gaan bezighouden met de administratie en starten hun franchise onderneming als bedrijfsadviseur of bedrijfscoach. Wat zij dan vaak alleen volgen is een stukje uitleg over automatisering, zodat ze hun klanten straks wel kunnen laten zien hoe een 24/7 up-to-date administratie werkt. Zonder actuele cijfers is het moeilijk om bedrijfsadvies en bedrijfscoaching te geven. Als je een franchise adviesbureau als bedrijfsadviseur/ bedrijfscoaches start, kun je ervoor kiezen om ook maandabonnementen administratie verkope, als je dat wil. Deze franchisenemers besteden dit werk uit en houden de ondernemersgesprekken (minimaal 1x per kwartaal) met hun klanten. Zo hebben zij recurring business en houden zij circa 40% van de omzet over met de mogelijkheid tot bedrijfsadvies opdrachten en bedrijfscoaching trajecten. 

Wat je niet nodig hebt, hoef je natuurlijk niet te betalen. Het gaat ons erom dat jouw franchise start zo snel en goed mogelijk gaat. Wil je straks de administratie van jouw klanten gaan automatiseren en kun je dit al, dan hoef je deze trainingen niet te volgen en halen we die uit het opstartprogramma, wat de kosten van het starten van je franchise verlaagt. We willen natuurlijk wel de kwaliteit van oamkb kunnen garanderen, dus dan kun je bijvoorbeeld de toetsen maken, om te kijken of je het ook op de oamkb-manier kunt die voor de klanttevredenheid van een 9+ zorgt.

Informatie aanvragen

19. Hoe ziet het businessmodel er uit?

De vraag die vaak voorkomt is; wat is mijn salaris als franchisenemer? Als franchise ondernemer verdien je meestal snel het salaris dat je gewend bent. Naast je franchise salaris bouw je ook waarde in je franchise onderneming op.  Als je door het assessment komt, dan ontvang je van ons een rekenmodel. Het uitslag van het assessment geeft voor ons en voor jou de doorslag of je wel of niet als franchisenemer zou moeten starten. Van het rekenmodel maak je je eigen ondernemingsplan voor jouw franchise onderneming. Het is de bedoeling dat je hem aanpast aan het soort klanten dat bij jou past. Dan zoek je in het rekenmodel op hoeveel omzet per klant bij die klanten hoort. Dan bedenk je hoeveel omzet je wilt hebben en hoeveel klanten je wilt hebben. Je maakt ook een inschatting van de werkzaamheden die je zelf wilt gaan doen en de werkzaamheden die je wilt uitbesteden. Hierna verdeel je de opbouw van de omzet over een periode, rekening houdend met de door jou beschikbare tijd. Dan weet je hoeveel klanten per maand je binnen moet halen om aan je target te komen. Je zorgt dat jouw ondernemingsplan een realistisch beeld geeft. Je houdt bijvoorbeeld rekening met de grootte van je netwerk: moet je nog veel ondernemers leren kennen, dan neem je langer de tijd. Het rekenmodel is bedoeld om je ondernemingsplan goed door te denken op alle onderdelen. 

Jouw franchisenemer salaris is afhankelijk van je eigen inspanningen en de keuze die je maakt in de takken: administrateur, belastingadviseur, accountant, bedrijfsadviseur/bedrijfscoach.

20. Wat als het niet lukt?

Als je franchise onderneming traag start, dan kijken we samen naar de oorzaken. Wij zoeken, zoals alle ondernemers, naar oplossingen en kansen i.p.v. naar problemen. Als bepaalde onderdelen in het ondernemerschap je niet lukken dan kun je kiezen: of je ontwikkelt jezelf erin met onze hulp of je laat het door iemand anders doen. Wanneer je liever bepaalde onderdelen door iemand anders wilt laten doen dan helpen wij je om iemand binnen oamkb te zoeken die juist wel goed is in wat jij niet graag doet. We raden aan om samen een periode bij wijze van proefdraaien te gaan samenwerken. Als de samenwerking goed verloopt kun je ervoor kiezen om ook officieel te gaan samenwerken zodat je ook de maandfee van oamkb deelt. We vragen dan om ⅓ van de besparing te besteden aan je lokale bekendheid zodat de investering die wij in jullie samenwerking doen, bijdraagt aan de groei van jullie bedrijf. Wanneer de omzet in je franchise onderneming achterblijft hebben we 100 maatregelen voor meer omzet die je samen met de formulecoach doorneemt. Hieruit kies je de beste maatregelen die bij jou en jouw klanten passen. Zo krijgen we elke franchise onderneming gestart!

21. Ik ben geen accountant, kan ik mij dan toch aansluiten bij oamkb?

Graag! We zijn in 2010 begonnen vanuit accountancy, maar hebben ondertussen graag mensen die ondernemers breed kunnen adviseren. Zo zijn er bedrijfsadviseurs en bedrijfscoaches bij oamkb als franchisenemer gestart.

22. Hoe verloopt de aansluitprocedure?

We nemen eerst een assessment af. De kosten van het assessment zijn €150,-, die betalen wij aan het bureau dat dit assessment online afneemt. Als je een informatiebijeenkomst volgt van oamkb kun je gratis het assessment doen als je serieuze interesse hebt.

In het assessment wordt gekeken naar je communicatieve en commerciële vaardigheden. Ook wordt gekeken naar hoe je bent in relatiebeheer en hoeveel ondernemerschap je in je hebt. Dat geeft voor ons een rood of groen licht. Dat geeft jezelf ook zekerheid of je wel of niet franchisenemer zou moeten worden.

23. Kan ik met andere oamkb-members praten over hun ervaringen?

Omdat we de Members willen beschermen tegen veel informatiegesprekken hebben we onderling afgesproken dat oamkb Members graag hun ervaring delen, maar pas aan het einde van de aansluitingsperiode, als een aankomend Member zijn ondernemingsplan af heeft en de overeenkomst is doorgenomen, maar nog niet getekend. De meeste franchisenemers zijn hun franchise begonnen zonder klanten en delen graag hun ervaringen met je, zodat ook jij een succesvolle franchise onderneming krijgt.

Informatie aanvragen

24. Ik ben nu in loondienst en vind ondernemerschap een grote stap. Hoe hebben anderen dat gedaan?

Franchisenemers bij oamkb zijn op veel verschillende manieren hun franchise onderneming begonnen: met volle kracht vooruit, met afbouw van het huidige werk, met interimwerk, met een UWV-uitkering. Het ligt eraan in welke fase van je leven je bevindt, wat je mogelijkheden zijn en hoe snel je wilt groeien. In gesprek over de uitslag van het assessment komen deze zaken ter sprake.

25. Moet ik meteen betalen als ik een vraag heb aan specialist van oamkb?

Onder de franchisenemers wordt veel samengewerkt. FIscale vragen kun je gratis stellen op ons platform Yammer. Als er verdieping bij het antwoord plaats moet vinden, wordt er eerst onderling een prijs afgesproken die daarna eerst met de klant wordt afgestemd voordat er werkzaamheden plaatsvinden. Onderling hebben we de afspraak dat elke Member maximaal 40% van zijn normale eindtarief rekent, waarbij de vaste prijs vooraf wordt afgesproken. Dit is een richtlijn, er worden ook andere afspraken gemaakt bij langdurige samenwerking. 

Andere vragen worden ook op Yammer gesteld en door oamkb members beantwoord. Zo delen we kennis met elkaar over allerlei bedrijfsadviezen.

YouTube video

26. Welke besparingen heb ik via oamkb?

Je bespaart zo’n 50% op personeelskosten, 40% op inkoopkosten van expertises, tot 35% op ICT kosten en 60% op marketingactiviteiten. 

Anderzijds is jouw direct meetbare opbrengst: 20% groei per jaar wanneer je de trainingen in de praktijk goed uitvoert. De Tribe formulecoach maakt met elke franchisenemer een op maat gemaakt plan met wat er nodig is om een succesvol franchise administratiekantoor of een franchise adviesbureau te worden met 20% groei per jaar. 

Alle oamkb Members die hun bedrijf hebben ingebracht of opgebouwd binnen oamkb hebben ook na hun contract van 5 jaar weer 5 jaar bijgetekend. Dit vertelt ons dat het voor hen nog steeds de voordelen van de franchise opwegen tegen de kosten van de franchise. Daarbij is het fijn werken met collega franchisenemers aan allerlei klanten.

Informatie aanvragen

27. Hoeveel is mijn bedrijf straks waard?

En als je wilt stoppen met werken en jouw administratie franchise of franchise adviesbureau werkt helemaal volgens de oamkb formule, dan kunt je rekenen op een minimale opbrengst van 2/3 van de jaaromzet tot 1x de jaaromzet. Het overzetten naar een andere oamkb Tribe Member is heel eenvoudig en je weet dan ook dat de nieuwe oamkb Tribe Member net zo goed voor jouw klanten zorgt als jijzelf. Zo zorg je dat jouw investering niet alleen jou een mooi bedrijf geeft, maar ook een investering is voor je pensioen bijvoorbeeld.

28. Zit er ook hardware bij de ICT?

De stichting ICT oamkb levert een flinke kostenbesparing op ICT kosten op voor administrateurs, belastingadviseurs en accountants. Er wordt geen hardware geleverd, wel de software en de ondersteuning van de software. Je hebt toegang tot de supportdesk van de stichting. In de supportdesk wordt alle kennis van de franchise administratiekantoren verzameld. Aan hardware heb je alleen een telefoon en een Chromebook nodig. Een Chromebook heb je al vanaf €400,-

29. Hoe krijg ik antwoord op mijn vraag binnen oamkb als ik nog niemand ken?

We hebben een intern communicatieplatform Yammer waarop je jouw vragen kunt stellen. Er is altijd een oamkb Member die een antwoord heeft. Er zijn al heel veel vragen gesteld en deze zijn allemaal bewaard zodat we inmiddels een hele kennisbank voor je hebben.Je kunt bovendien altijd aan de Tribe formulecoach vragen welke franchisenemer jou het beste kan helpen.

YouTube video

30. Is de oriëntatie echt vrijblijvend

Als je een administratiekantoor wil starten of een franchise adviesbureau vinden wij het ontzettend belangrijk dat jij achter jouw keuzes staat, en ook jouw thuisfront. Daarom bieden we jou bij elke stap in de oriëntatie de mogelijkheid om de volgende stap te zetten of niet.

YouTube video

31. Hoeveel inspraak heb je binnen oamkb? (Franchiseraad)

We hebben bij oamkb een platte organisatie met korte communicatielijnen. Als je ergens niet uitkomt kun je altijd wel terecht bij iemand uit het team van het hoofdkwartier in Ede. Daarnaast hebben we ook een Franchiseraad. Voor deze raad hebben wij Nederland opgedeeld in zes regio’s, en uit elke regio wordt een vertegenwoordiger gekozen voor in de Franchiseraad. Wanneer je ergens niet uitkomt of je vindt dat dingen anders moeten kun je dit met de Franchiseraad opnemen. Daarbij wordt ook gekeken naar het algemeen belang. Dit alles altijd vanuit een constructief en vooruitstrevend oogpunt.

Informatie aanvragen

32. Met welke online boekhoudprogramma’s werkt een administratiekantoor?

Bij de keuze om een administratiekantoor in franchise te starten, is het heel goed dat je kennis hebt van meerdere boekhoudprogramma´s. Daarom werken franchisenemers bij oamkb eigenlijk bijna met alles. Hoewel we het meest bezig zijn binnen Yuki en Exact, wordt er ook genoeg gebruik gemaakt van andere software zoals Moneybird, Snelstart, Fiscaal Gemak, of rapportage en prognosesoftware zoals Speedbooks. De lijst is te lang om hier op te noemen. Bij de meeste ICT-leveranciers heb je rechtstreeks toegang tot de helpdesk, maar vaak wordt ook een beroep gedaan op de ICT support desk van oamkb, omdat hier alle kennis van alle franchisenemers samenkomt.

33. Moet ik meteen betalen als ik een vraag heb aan een bedrijfsadviseur of andere specialist van oamkb?

De ervaring leert dat franchisenemers bij oamkb veel contact met elkaar onderhouden en elkaar over en weer helpen. Als het om een uitbesteding gaat willen we bij oamkb altijd dat je van tevoren prijsafspraken maakt. Voor de vragen over salarisadministratie en fiscaliteiten hebben we ons interne platform Yammer, daar worden de fiscalisten en salarisadministratie om de beurt op aangesteld om jouw vragen te beantwoorden. Ze krijgen hiervoor betaald door de franchiseorganisatie. Als je dan wilt dat zij iets voor jou uitzoeken of uitwerken, dan bespreek je dit 1-op-1 met ze, en dan geven zij een prijs op. Deze prijs kun jij dan weer met je klant bespreken en daarna geef je pas de opdracht.. Sowieso worden op Yammer allerlei vragen aan elkaar gesteld en kennis gedeeld. Samen ben je sterker, dat maakt de franchiseorganisatie van oamkb zo sterk.

YouTube video

Onze specialismen

download het magazine dat bij jou past

Liane Hintzen - oamkb Merces

Heb je een administratiekantoor of begin je die nu? Bij oamkb groei je snel door de administratie te automatiseren voor je eigen klanten.

Voor Administrateurs
Download magazine

Als fiscalist of belastingadviseur bij oamkb werf je eigen klanten en krijg je werk van je oamkb collega’s. Vakinhoudelijk loop je voorop!

Voor Belastingadviseurs
Download magazine
Accountant Ronald van Ijsselmuide

Bij oamkb kijk je als accountant niet terug in de tijd maar vooruit: je helpt MKB ondernemers hun doelen te behalen, in samenwerking met je oamkb collega´s.

Voor Accountants
Download magazine
Erik van Buren - oamkb Zeeland

Wil je MKB ondernemers succesvoller maken? Start dan als bedrijfsadviseur je eigen bedrijf en laat andere oamkb collega´s voor je werken en houdt circa 40-50% omzet over over hun werk, naast jouw omzet aan bedrijfsadvies.

voor Bedrijfsadviseurs
Download magazine

Gaat het jou om ondernemers zakelijk en persoonlijk te laten groeien? Start dan als oamkb bedrijfscoach en maak gebruik van het ‘In 7 stappen naar een beter bedrijf’. Samen met je oamkb collega´s bied je een volledig palet aan kennis.

Voor Bedrijfscoaches
Download magazine
informatiebijeenkomst-pascale-petiet

Enthousiast om partner bij oamkb te worden?

Wil jij weten hoe het is om voorop in de markt te lopen op ICT gebied, zonder dat je er zelf vanalles voor hoeft uit te zoeken? Leer ons via Google-Meet persoonlijk kennen in de eerstvolgende online informatiebijeenkomst. We helpen je overigens bij het installeren en checken van de instellingen in een korte try-out, voorafgaand aan de bijeenkomst.

Ik meld me aan