Top

Tutorial: zo schrijf je een goede anchortekst voor jouw administratiekantoor

anchor tekst schrijven administratiekantoor

Tutorial: zo schrijf je een goede anchortekst voor jouw administratiekantoor

Anchorteksten zijn een van de meer onzekere elementen wanneer het aankomt op SEO. Marketeers zijn nog steeds niet helemaal zeker wat het algoritme van Google positief beïnvloedt, en wat niet. Maar ze kunnen wel een goede inschatting maken. In deze blog lees je hoe je goede anchorteksten schrijft, en deze kunt inzetten op vrijwel alle pagina’s van jouw website voor marketing van je administratiekantoor.

Soorten anchorteksten

Om te weten wat goede anchorteksten voor je administratiekantoor zijn is het belangrijk dat je weet wat de beste soorten anchorteksten zijn om op een webpagina te gebruiken. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, maar deze hebben de meeste impact op SEO:

Exact match anchortekst

Dit is een anchortekst die bestaat uit exact de zoekwoorden van de pagina waar je naartoe linkt, en niets anders. Dit was in het verleden een van de beste manieren om met anchorteksten hoger te scoren binnen Google, nu worden deze een stuk minder gebruikt. Je kunt er op je pagina een paar gebruiken afhankelijk van de hoeveelheid andere anchorteksten. Bij de meeste teksten van ons, bijvoorbeeld blogs, gebruiken we deze soort anchortekst niet. Dit omdat het percentage van deze soort gebruikte anchorteksten dan al snel te hoog uitkomt, omdat we vaak rond de 3 anchorteksten gebruiken. Als dit er een stuk meer worden, denk bijvoorbeeld aan 10 anchorteksten of meer in een langere tekst, dan zou je deze wel een keer kunnen gebruiken. Voor de kleinere teksten is het simpelweg een te groot risico voor een negatieve impact op de SEO. Een voorbeeld van een exact match anchortekst zou zijn: “Marketing administratiekantoor”.

Partial match anchortekst

Deze soort anchortekst is sterk voor zowel gewone lezers als Google. Het gaat er hierbij om dat je een keyword of deel van je keywords in de anchortekst zet. Samen met andere woorden vormt de anchortekst een deelse match met de keywords van de pagina waar je naar linkt, maar vooral een natuurlijke zin. De anchortekst moet dus wel relevant zijn voor de pagina waar je naar linkt, anders is dit voor zowel Google als je lezers negatief. Ze zullen dit beide zien als misleidend. Een voorbeeld van een partial match anchortekst is: “Lees hier meer over hoe je een administratiekantoor kan inschakelen.

Branded anchortekst

Wanneer je linkt naar een externe organisatie is het een goed idee om een branded anchortekst te gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je naar een pagina van de Belastingdienst linkt, is het goed om de Belastingdienst ook in je anchortekst te vermelden. Bijvoorbeeld: “Op de site van de Belastingdienst staat een handige tool.”

Generic anchortekst

Deze anchorteksten voor je administratiekantoor zijn gewone zinnen die je tussendoor in de tekst gebruikt, die niet per se een keyword bevatten. Dit soort anchorteksten behouden de flow van de tekst, zodat lezers niet verveeld raken en afgeschrikt worden. Dit kan al zo simpel zijn als: “…als je net een bedrijf begint…”

Het belangrijkste is: varieer

Je hebt nu een idee van welke anchorteksten goed zijn om te gebruiken voor je administratiekantoor. Maar deze gewoon in de tekst zetten op een manier waarop je denkt dat leuk staat, is vaak niet voldoende. Gebruik zoveel mogelijk van deze soorten anchorteksten binnen een pagina. Er zijn wel anchors die aan te raden zijn boven anderen in een korte tekst met weinig anchorteksten. Bijvoorbeeld de partial match en generic anchorteksten. Maar als we het hebben over lange teksten, probeer dan elk van deze anchors een keer te gebruiken, en leg nadruk op de partial match anchorteksten.Je kunt de marketing en het schrijven van anchorteksten voor je administratiekantoor zelf oppakken, maar bij oamkb wordt het allemaal voor je geregeld. Lijkt dit je wat? Neem contact met ons op en join the Tribe!