Top

Franchise Administratiekantoor? 3 nadelen die bij oamkb juist voordelen zijn

franchise administratiekantoor starten

Franchise Administratiekantoor? 3 nadelen die bij oamkb juist voordelen zijn

Een franchise heeft zo zijn voor- en nadelen. De 3 grootste nadelen die meestal genoemd worden, blijken bij een franchise administratiekantoor van oamkb juist voordelen te zijn. Er zijn veel zoveel franchiseformules voor administratiekantoren, maar waar zitten de verschillen? Hoe verschillen andere franchiseformules voor administratiekantoren van oamkb? De antwoorden lees je in deze blog.

De 3 nadelen van franchiseformules die bij een franchise administratiekantoor van oamkb juist voordelen zijn:

1. Vrijheid van ondernemen

Veel franchiseformules schrijven je voor hoe jij je werk moet uitvoeren. Je kleurt tussen de lijntjes en mag daar niet buiten komen. Daarom zeggen veel ondernemers: ik wil liever zelf een administratiekantoor hebben, dan dat ik onder een franchise onderneem. De vraag is dan natuurlijk: wat versta je onder vrijheid? 

Oamkb vertelt je niet hoe jij je hamburgers moet bakken en hoeft jou ook niet te vertellen hoe jij je werk doet. Jij bent waarschijnlijk juist voor jezelf begonnen omdat je vindt dat je beter bent voor jouw klanten, dan wanneer je onder een baas werkt. Waar?

Daarom kies jij de klanten uit die bij jou passen. Dat zijn zij super tevreden met jou en brengen zij weer soortgelijke nieuwe klanten bij jou aan. 

Het is fijn als je met veel oamkb members samenwerkt, maar niets is verplicht. Je kunt je leveranciers ook gewoon buiten oamkb aantrekken/houden. We hebben wel hoge inkoopkortingen zoals bij Yuki en Vision Planner (Visma), Exact Online en diverse Leadgenaratoren.

Hoe wordt de kwaliteit bij oamkb dan bewaakt? 

Dit doen we door volgens de 10x echt goed werken formule te ondernemen:

  1. De administratie van je klanten is altijd klaar 
  2. Klanten gaan vanzelf mee met alle innovaties
  3. We zijn de vragen van klanten voor
  4. Klanten mogen altijd bellen, mailen, appen
  5. Klanten bepalen zelf hoeveel geautomatiseerd wordt
  6. Vaste prijzen, vooraf gemaakt 
  7. Ook een vaste prijs vooraf voor extra werkzaamheden
  8. Bedrijfsadvies en Bedrijfscoaching
  9. Klachten worden binnen 24 uur serieus opgepakt
  10. Milieuvriendelijk, mvo en papierloos

Als franchisenemer doorloop je voor je franchise administratiekantoor een intensief opstartprogramma waarin je je deze manier van werken eigen maakt. 

Bovendien worden alle kantoren op de kwaliteit beoordeeld door een RA accountant. Ben je geslaagd voor je kwaliteitscontrole dan krijg je een certificaat dat 3 jaar geldig is. 

Tevens is een belangrijke graadmeter: de klanttevredenheid. Is de gemiddelde klanttevredenheid van een franchisenemer onder de 8, dan werken we met de formulemanager aan het verhogen van de klanttevredenheid naar een 8 en bijvoorkeur een 9 of 10. Elke maand meten we de klanttevredenheid van heel oamkb en die ligt gemiddeld rond de 9 zoals we maandelijks publiceren op LinkedIn

Maakt het uit hoeveel omzet ik maak?

Nee, dat maakt niets uit. Het zegt niets over de kwaliteit van je werk. Je mag lekker aan de keukentafel ondernemen en je mag een bedrijf met 20 mensen in dienst hebben. Voor je toegang tot alle trainingen (je mag altijd alle trainingen bijwonen, zo vaak als je wil), de standaarddocumenten of de afdrachten, het maakt niks uit, dus je wordt niet ‘gestraft’ als je meer omzet maakt. Je kunt werken wanneer je wil (tijdens schooltijden) en waar je wil (ook vanuit het buitenland). Je kunt werken met wie je wil, want we doen niet aan winkelnering.  

Hoe wordt dan de naamsbekendheid van oamkb vergroot?

De huisstijl van oamkb is uniform. Dat betekent dat alle oamkb members (zo noemen we de franchisenemers) dezelfde huisstijl voeren. Zo herkennen de MKB ondernemers in Nederlands jou het makkelijkste en wekt dat direct vertrouwen op. Je hoeft dus geen eigen website te bouwen, je krijgt die van ons, net als de inrichting van je social media, foto’s, visitekaartjes. Alle ontwerpen die je nodig hebt maken we voor je in oamkb stijl. 

Oamkb is een soft franchise. Dat betekent dat je alle ontwerpen van ons krijg, maar je bent niet verplicht om vanalles aan te schaffen.

Wil je je eigen naam bedenken of houden? Dat is prima, zolang ‘oamkb’ natuurlijk wel in je naam vermeld staat voor de herkenbaarheid. 

Kortom: 

Je hebt de vrijheid binnen je franchise administratiekantoor van oamkb om te werken hoe jij wil, wanneer je wil, hoe lang je wil, vanuit waar je wil (online kun je van over de hele wereld werken), voor wie je wil, zolang je werkt volgens de formule van 10x echt goed werken en jouw klanttevredenheid boven de 8 ligt. De huisstijl ligt wel vast; je krijgt jouw digitale kantoor in de huisstijl aangereikt en verder ben je niet verplicht om ook maar iets anders aan te schaffen dan wat je nodig hebt voor het uitvoeren van jouw werk (laptop, telefoon, auto). 

2. Kwaliteit van de franchisegever

De kwaliteit van een franchiseformule valt en staat bij de kwaliteit van de oprichter en bedenker van de formule. Er zijn helaas vaak franchises die vanaf hun oprichting wankel staan, doordat er vanuit de bedenker geen perspectief is voor waar de franchise naartoe moet. Hoe zit dat bij oamkb?

Wie is de franchisegever van oamkb?

De oprichter van oamkb Pascale Petiet AA, is al 30 jaar ondernemer, zoals beschreven op nieuws.nl. Haar missie is om MKB ondernemers te ondersteunen voor meer groei, winst en rust. Daarom is zij in 2010 oamkb Tribe for Growth gestart. Zij ondersteunt jou dus ook binnen oamkb voor meer groei, winst en rust. 

Hoe weet ik dat de franchisegever van oamkb een goede ondernemer is?

Uiteraard door te kijken naar de prestaties van de franchisegever. Wanneer je het voor elkaar krijgt om in 10 jaar tijd ruim 90 kantoren in Nederland op te zetten die elke maand een gemiddelde klanttevredenheid hebben van rond de 9, een vast jaarlijksgroeipercentage van 20% (24% in coronajaar 2020), dan kun je er wel op vertrouwen dat ze jou heel goed kan helpen jouw onderneming te laten groeien. 

Daarbij is zij in 2018 gekozen om door NLGroeit te worden begeleid. MKB ondernemers in Nederland die een grote potentie hebben, kunnen worden gekozen. NL Groeit is een initiatief van het Ministerie van Economische zaken. 

Wie bepaalt de koers van de franchise oamkb?

De reden dat we als oamkb franchise onszelf een Tribe noemen is omdat we zo ook georganiseerd zijn. We werken intensief samen, delen onze kennis met elkaar en helpen elkaar groeien. Met alle kennis en ervaring bij elkaar bereiken we hele mooi dingen. 

De franchiseraad bij oamkb is daarnaast zeer actief. Elke maand zijn er regiovergaderingen voor je franchise administratiekantoor die het regionale franchiseraadlid voorzit. Hierin worden de gewenste verbeteringen besproken. De franchiseraad heeft een bindende stem met betrekking tot het marketingbudget en de managementfee. 

Zo hebben we geen 90 kapiteins op een schip maar een efficiënt systeem voor continue verbetering. 

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de aanjager van de meeste innovaties en de focus om op koers te blijven wel toe te schrijven is aan het brein en de pioniersmentaliteit van de franchisegever. 

Het doel van de franchisegever is om de franchise van de franchisenemers zelf te maken. Daarom is de organisatie zich nu aan het voorbereiden op een aandelenverkoop aan de oamkb members die dat willen. 

Wat is het verschil tussen de oamkb franchisegever met andere franchisegevers?

Het verschil zit hem in de franchisegever die de franchisenemers ondersteunt en helpt groeien. Alle trainingen, teambuildingdagen (ook in Spanje/Portugal), innovaties en ontwikkelingen zijn gericht op het laten groeien van MKB ondernemers, dus ook op jouw administratiekantoor. 

Wat is het verschil tussen de oamkb franchiseformule en andere franchiseformules?

De franchiseformules voor administratiekantoren verschillen niet enorm onderling. De meeste franchiseformules zijn oamkb wel gevolgd in de combinatie van automatische online administratie en bedrijfsadvies, maar de uitvoering en de vooruitgang zijn wel totaal anders. 

Een van onze franchisenemers Albert Kluyverheeft het heel mooi verwoord in een online interview: ‘Als je je aanmeldt, ben je door alle trainingen en stages die je kunt volgen heel snel in staat om de dienst op het hoogste niveau te leveren.’  

Daarnaast is oamkb de meest innovatieve franchiseformule voor administratiekantoren in Nederland. Door ook naar andere landen te kijken en de nieuwste mogelijkheden op digitaal gebied te onderzoeken, zijn we bijvoorbeeld onlangs gestart met het aanbieden van bedrijfscoaching. Alle oamkb Tribe members mogen ook deze trainingen volgen zodat je naar je klant nog sterker staat en alles kunt bieden wat je klant nodig heeft om te groeien. 

Kortom: 

De kwaliteit van de franchisegever is cruciaal voor de kwaliteit van de franchiseformule. Gezien het feit dat de oamkb franchiseformule jaarlijks met 20% groeit; oamkb al 10 jaar voorop loopt in de markt; oamkb een actieve franchiseraad heeft; de oprichter Pascale Petiet door NLgroeit is gekozen; en het feit dat de franchisenemers worden uitgenodigd aandelen over te nemen van oamkb, getuigen van het feit dat de franchisegever van oamkb van hoog kaliber is, en er voor jou is (en niet andersom).

3. Bedrijfsoverdracht

Bij de meeste franchiseformules is bedrijfsoverdracht niet makkelijk en daarom een nadeel. Bij oamkb is de mogelijkheid tot bedrijfsoverdracht juist een voordeel. Wanneer je de franchiseformule van oamkb volgt, weet je zeker dat je elk jaar met 20% groeit. Wanneer jij je bedrijf wil verkopen, krijg je binnen oamkb minimaal ⅔ van je jaaromzet. 

Voor jouw klanten maakt het namelijk niet veel uit als zij van aanspreekpunt binnen oamkb veranderen, omdat iedereen volgens de 10x echt goed werken formule werkt. Uiteraard is de klik wel belangrijk. Uit onze ervaring blijkt dat 98% van de klanten die worden overgenomen door een andere oamkb member bij die oamkb member blijven. Daarom is het voor andere oamkb members heel interessant om klanten van jou over te nemen. 

Nog meer voordelen en nadelen van franchising bekijken?

Meer weten over de algemene voordelen en nadelen van een franchising? Kijk dan eens op de website van de Rabobank ikgastarten.nl.

Als laatste…

De algemene voordelen van franchiseformules gelden ook bij oamkb: weinig risico omdat de formule al bewezen succesvol is; je kunt je volledig richten op het ondernemerschap omdat de randzaken goed geregeld zijn; je hebt gelijk meer naamsbekendheid.

Voordelen die oamkb members noemen: je bent zelfstandige, maar je onderneemt voor je gevoel niet alleen; je kunt als eenpitter je klanten alle expertises bieden; je kunt zo makkelijk even de telefoon pakken en je collega oamkb’er bellen met een vraag; gezelligheid; innovatie; ict; inkoopkortingen; continuïteit, hulp bij ondernemen.

Wil jij je eigen administratiekantoor binnen de franchise van oamkb starten, maar niet helemaal bij nul beginnen, dan kun je dus ook klanten van een andere oamkb member overnemen voor ⅔ van de jaaromzet. Neem gelijk even contact op voor de mogelijkheden.