Top
Niche marketing: Zo vind je jouw niche

Niche marketing: zo vind je jouw niche!

Leestijd: 6 minuten

Jij bent de uitzondering op de regel, jij hebt jouw niche gevonden! Bedrijven en ondernemers die hun niche gevonden hebben, beschikken over het perfecte product en de markt combinatie. Je doet waar je goed in bent, dit gaat je moeiteloos af en jouw klanten waarderen de waarde die jij toevoegt aan hun onderneming. Je bent een ondernemer met een glasheldere missie. Vind je dit ook tof klinken? Lees dan nu hoe jij je niche kunt vinden!

Vraag je af ‘Waarom’?

Waarom ben je dit bedrijf gestart? Waarvoor kom jij ‘s morgens je bed uit? Hoe ben je tot deze onderneming gekomen? En hoe komt het dat je goed bent geworden in je werk?

Waarom starten we met waarom? Wanneer je communiceert vanuit jouw ‘waarom’ zul je merken dat mensen, als ze jouw overtuiging delen, direct fan van je zijn en blijven. Waarom en hoe je iets doet vormen grotendeels jouw propositie: de belofte die jij jouw klant doet over de waarde van jouw aanbod. Jouw “waarom” geeft je ook de energie om door te gaan, waar het even tegen zit. En het allerbelangrijkste: omdat jij werkt vanuit jouw sterke overtuiging, kan niemand zo goed worden in jouw vak als jij: jij bent meester van jouw niche!

Weet wie je klanten zijn

Welke oplossing los jij voor jouw klanten op? En wat is hen dat waard? In de marketing noemen we dit Segmenteren, Doelmarkt bepalen en Positioneren (het SDP-model). 

Welke problemen lost jouw bedrijf voor jouw klant op?

Welke specifieke behoefte vervul je voor je klanten? Hoe identificeer je de problemen waar jouw (potentiële) klant mee kampt? Problemen zijn niet meteen zaken die in de brand staan. Soms zorgen alledaagse zaken in jouw bedrijf voor vertraging in haar ontwikkeling. 

Welke waarde creëert jouw product voor welk soort klant?

Lever jij horloges waarop je de tijd kunt zien? Of lever je horloges die de status van de drager verhogen? Beide zijn functioneel gelijk maar voorzien in en andere behoefte. Het spreekt voor zich dat verschillende behoeftes ook andere doelgroepen kunnen impliceren. Analyseer dit, bekijk dit van een afstand en spar hierover met een kritische adviseur of sparringpartner.

In welke klantbehoefte voorziet jouw onderneming nog meer?

Vaak is er meer dan één behoefte waarin jouw product of dienst voorziet. Ook bij horloges: het aflezen van de tijd en het verhogen van de status van de klant kunnen in elkaars verlengde liggen. Ze zijn beide van belang. Maar ook een functie als mode-accessoire kan aanwezig zijn.  Of kijk naar cola: het drankje lest niet alleen acute dorst maar geeft ook energie, smaaksensatie EN het helpt je om de Bacardi zachter te maken. Maar wist je dat je het ook kunt gebruiken om spare-ribs mee op smaak te brengen?

Probeer eens om jouw product of dienst vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Vraag in jouw omgeving hoe men jouw product of dienst beoordeelt en waardeert. Je kunt ook kijken of je (voor jou) atypische klanten hebt. Je zult tot verrassende ontdekkingen komen.

Wat zijn jouw A, B, en C klanten?

Welke klanten kosten relatief de minste aandacht en leveren het meeste op?

Waarbij kort gezegd A-klanten garant staan voor een uitstekende marge en een relatief beperkte behoefte aan aandacht. Aan het andere uiterste staan de C-klanten die zich kenmerken door een relatief lage marge waarvoor ze een relatief hoge behoefte aan aandacht hebben. Probeer je ideale A-klant te definiëren. Wie is dat nu precies? Wat doet ie, hoe doet ie dat, waar doet ie dat etc. En waar liggen dan zijn behoeften? Zijn dat behoeften die jij in kunt vullen? 

Kijk ook naar wat jouw B en C klanten per soort opleveren, en van jou vragen. Op basis daarvan kun je elke klantengroep een andere marketingmix voorschotelen.

Kies jouw ideale klanten

Wie zijn jouw ideale klanten? Wat kost het je om een klantrelatie te onderhouden en wat levert het je op?

Om bij de eerdere voorbeelden te blijven: Coca Cola heeft een legio aan klantgroepen. Van een colaatje uit de automaat tot grote bestellingen van horecaondernemers. Elke groep vraagt om een andere aanpak, communicatie, distributiekanaal etc. Maar ook binnen die groepen zijn verschillende behoeftes aan producten op te merken. Denk daarbij maar aan Coca Cola regular, Light en Zero. 

Kun jij in jouw klantenbestand een onderscheid maken tussen segmenten? Zijn het consumenten of bedrijven? En zie je ook de producten of diensten die bij deze groepen passen? Probeer dan van elke klantgroep een typische persoon te bedenken om de marketingmix zo perfect mogelijk op af te kunnen stemmen.

Beschrijf je ideale klanten

Hoe herken je jouw ideale klant uit duizenden?

Probeer jouw klantgroep zo specifiek mogelijk te definiëren door een typische klant op te stellen: leeftijd, achtergrond, opleiding, levensfase, persoonlijkheid, interesses, kledingstijl, sociale status, gedragskenmerken.

Wees je klant

Kruip in het hoofd van jouw klant om ook zijn beweegredenen te leren kennen: wat zij proberen te bereiken; welke doelen hun gedrag bepalen; waarom zij besluiten iets te kopen; waar ze kopen.

Welke waarde kun je bieden aan jouw klant?  Allereerst kijk je alleen naar de klant-zijde:

  • Wat voor taken heeft de klant die hijzelf(!) het allerbelangrijkste vindt? 
  • Wat is de pijn van de klant: waar ligt hij/zij ‘s nachts wakker van? Dit ook tav jouw aanbod. 
  • Wat is het droomscenario van de klant: hoe ziet de ideale wereld eruit. De winsten die hij wil behalen? 

Let op: in de hele klant-zijde kom jij ALLEEN bij de pijn voor. Het liefste leeft jouw klant namelijk in een wereld waarin hij jou niet nodig heeft.

Vervolgens kijk je naar jouw aanbod-zijde:

  • Hoe kun jij met jouw aanbod het droomscenario van jouw klant helpen te verwezenlijken, de winst vergroters? 
  • Welke pijnverzachters kun jij jouw klant bieden voor hun eigen pijnen en voor die die jij veroorzaakt? 
  • Wat is het dat je dan uiteindelijk op de factuur zet, de producten en diensten? 

Hier is jouw niche

Wanneer er een ‘fit’ is in de problemen die jouw ideale klant ervaart en zij de oplossingen die jij te bieden hebt als onderscheidend en zeer waardevol beschouwen heb jij jouw niche te pakken! Zorg ook dat je de grootste pijnen van de klant tav jouw aanbod kunt verzachten, zodat ze vaak genoeg overgaan tot aanschaf: dan heb je een winstgevende niche te pakken. En omdat je nu weet wie die klant is, weet je ook waar hij of zij te vinden of te bereiken is. De basis voor de verkoop, communicatie en marketing die je gaat bedrijven. Nu kun je beginnen met het voorbereiden van jouw (niche) marketingstrategie.

Vergeet niet, blijf jouw visie ontwikkelen. Zorg dat je een kritische adviseur aan jouw zijde hebt die je zo nu en dan even uit de dagelijkse sleur trekt en confronteert met de toekomst. Want die toekomst komt er aan, dat staat vast. 

Wil graag een bedrijfscoach aan je zijde die jou helpt om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een van onze bedrijfscoaches.