Top

11 fouten die je niet hoeft te maken bij het starten van een horecazaak

Fouten horecabedrijfLeestijd: 7 minuten

Bij het starten van een horecabedrijf komt veel kijken. Er komt veel planning aan te pas als je je droombedrijf wilt realiseren en een rinkelende kassa nastreeft! Op een uitzondering na zal menig starter geld moeten lenen om zijn dromen waar te kunnen maken. Hoe fijn is het dan om veel gemaakte startersfouten niet te maken en zo geld en zorgen te besparen.

Deze fouten wil je niet maken:

1. Geen fantastisch ondernemingsplan hebben

Wanneer je de opstart van je restaurant plant, is het hebben van een fantastisch businessplan van fundamenteel belang. Men kan uitgebreide ideeën hebben, maar goed om te controleren of je plannen haalbaar zijn. Een ondernemingsplan maken dwingt je tot het nadenken over elk aspect van je onderneming.

2. De vestigingslocatie als minder belangrijk af doen

Locatie, locatie locatie. In de meeste gevallen is de juiste locatie enorm van belang op de succesfactor. Wat de reden ook is, hoge huurprijzen, hoge concurrentie, wat het ook is, niets zou je moeten dwingen om een locatie te kiezen die ondergeschikt is aan je wensenlijst.

Voordat je een locatie definitief maakt, is het handig als je weet wat jouw beoogde klantenkring is en waar je ze zou vinden. Hier pas je je wensenlijst op aan.

De uitdaging hier zou zijn om de juiste locatie binnen je budget te vinden. Je budget kun je samen met je horeca accountant vaststellen. Toplocaties met veel bezoekersaantallen hebben doorgaans hoge huurkosten. Als je met een krap budget werkt en niet veel aan onroerend goed kunt uitgeven, probeer dan deze tips die je kunnen helpen een slechte restaurant locatie te overwinnen.

3. Geen duidelijk concept hebben

Het hebben van een fantastisch en gedefinieerd concept is een van de fundamentele voorwaarden voor het runnen van een succesvolle startup van een restaurant. Het is zeer belangrijk dat je een vooraf gedefinieerde visie heeft van hoe je wilt dat je restaurant eruitziet. Van de indeling van de ruimte tot het type meubilair, tot de gevel en het decor, belangrijk dat je zoveel mogelijk vooraf beslist. Vaak zie je en dat de dingen die je hebt bedacht niet kunnen worden gerealiseerd vanwege ruimte configuraties of andere onverwachte redenen. Daarom raden we je aan om met ingehuurde professionals om te gaan, of het nu binnenhuisarchitecten, architecten, ingenieurs en algemene aannemers zijn. Deel je ideeën met hen en krijg feedback over eventuele voorziene problemen. Werk samen om alternatieve plannen voor je concept te maken. Dit is misschien beter dan het oorspronkelijke plan dat je voor ogen had.

4. Geen goede financiële planning hebben

Met een horeca accountant voorkom je deze fouten. Het onderschatten van de hoeveelheid geld die je nodig hebt om een restaurant te beginnen, is een van de grootste fouten die je kunt maken. Belangrijk dat je vertrekpunt is dat je banksaldo volstaat om al je ideeën uit te voeren. Vertragingen in de bouw of wijzigingen die door bouwinspecteurs worden geëist, zijn het meest voorkomende probleem waarmee een restaurateur wordt geconfronteerd. Om dergelijke ongeplande en onverwachte uitdagingen te dekken, is het belangrijk om een bedrag te reserveren voor werkkapitaal dat tot een jaar elektriciteit, huur, salarissen van werknemers en de aankoop van de grondstoffen moet dekken. Bovendien is het verstandig om noodgeld ook opzij te zetten voor andere onverwachte problemen die zich kunnen voordoen. Wij adviseren je om voor dergelijke uitgaven minimaal 10% -15% van de totale investering opzij te zetten.

5. Niet plannen voor vergunningen en licenties

Er zijn restaurants die hun ruimte in mei beginnen te verhuren, met plannen om in juli te openen, maar in maart van het volgende jaar zijn ze nog steeds niet open. Bij verbouwingen en andere taken kan het soms lang duren voordat de nodige vergunningen en goedkeuringen zijn verkregen. Daarom is het verstandig om zoveel mogelijk onderzoek te doen naar het gebouw, de locatie en eerdere huurders voordat je de huurovereenkomst ondertekent en dan verwacht een maand later te openen.

6. Niet onderhandelen

Juist in het begin wil je elke cent omdraaien. Dus ook al zit het niet in je aard, onderhandelen is een must! Denk hierbij aan elk contract dat je tekent en elke leverancier die je kiest. Met de huurbaas onderhandel je over o.a. een verbouwingvrije huurperiode en ingroeihuur, Met je leveranciers bespreek je sponsoring van je openingsdag, vaste lage prijzen voor je 100 meeste bestelde artikelen maar maak je ook goede afspraken over service en kwaliteit. Let bij het onderhandelen altijd op een win-win voor beide partijen. Anders is er geen goede basis voor een langdurige succesvolle samenwerking. Betrek je horeca accountant erbij, die helpt je onderhandelen.

7. Een ingewikkeld menu hebben

Te veel menukeuzes kunnen de gast in verwarring brengen en overweldigen, waardoor een slechte eerste indruk op hem wordt achtergelaten en mogelijk ertoe kan leiden dat hij iets kiest waar hij aanvankelijk niet voor kwam. Bovendien kan je magazijn hierdoor overvol raken, wat niet alleen kan leiden tot veel weggegooid eten, ook kan dit de veiligheid van je werknemers in gevaar brengen. Zodra je je concept hebt bepaald, blijf je bij die niche en word je de leider in het bieden van die stijl van eten en sfeer. Denk hierbij aan goede kostprijscalculatie zodat je de marges kunt behalen die je van tevoren hebt bedacht. Horeca bedrijfsadvies kan je helpen om dit te realiseren.

8. Niet op tijd beginnen met personeelswerving en training.

Het is goed om te onthouden dat je bent wat je restaurantpersoneel is. Aangezien het je restaurantpersoneel is dat (mede) op de vloer staat en in direct contact staat met je gasten, wordt het des te belangrijker dat ze voldoende worden opgeleid om ze te helpen bij het adviseren van je gasten.

Er zijn enorme personeelstekorten en er is veel verloop. En aantrekken van soms onervaren personeel is bij vaak bittere noodzaak. Een goede attitude is veelal belangrijker dan kennis en ervaring. Daarom is het voor restaurants des te belangrijker om een goed trainingsplan en een taakomschrijving te hebben zodat vanaf opening duidelijk is wat de verwachtingen zijn en iedereen goed zijn taken kan uitvoeren.

9. Niet de juiste systemen kiezen

Systemen zorgen ervoor dat je efficiënter en beter je bedrijf kunt runnen. Denk aan kassa’s, personeelsplanning, boekhoud- salarispakketten etc. Belangrijk dat systemen zoveel mogelijk koppelbaar zijn zodat data uit verschillende systemen zicht geeft op je prestaties zoals besteding, arbeidsproductiviteit, inslag etc. Systemen zijn bij voorkeur, modulair opgebouwd, schaalbaar, koppelbaar en prettig in het gebruik. Een moderne horeca accountant helpt je met inrichten van systemen. Je hoeft het wiel niet uit te vinden. Dure onderhoudscontracten en hoge aanschaf van hardware zijn niet meer van deze tijd!

10. Niet plannen voor de D-dag

De eerste indruk telt; daarom is het essentieel om een aanzienlijke hoeveelheid tijd te besteden aan het schetsen van de perfecte grootse opening voor jouw restaurant. Dit is je eerste kans om een goede indruk te maken bij de gemeenschap en dat mag in geen geval worden genegeerd. Begin met een “soft opening”, waarbij je je restaurant kunt introduceren aan incrowd zoals familie, vrienden, investeerders, werknemers en leveranciers die je echte feedback zullen geven waaraan je kunt werken voordat je je restaurant openstelt voor de rest van de wereld. Begin dan met de voorbereiding op deze “geweldige dag”, laat geen middel onbeproefd. Nodig media, bloggers, social media influencers en iedereen uit die het nieuws van je komst nog verder kan verspreiden. Organiseer een evenement dat mensen zal verleiden om je restaurant op de dag te bezoeken. Zorg er ook voor dat je gratis loyaliteitsprogramma’s of vouchers aanbiedt met 10-20% korting bij het volgende bezoek, dat een cruciale rol zal spelen bij het terughalen/introduceren van betalende gasten.

11. Niet kiezen voor een boekhouder / horeca accountant / adviseur met branchekennis

Ook hier geldt dat je een sparringpartner nodig hebt met kennis van wat je doet. Anders betaal je voor algemene en generieke info die je niet kan duiden en die je niet helpt bij het sturen van je bedrijf!

Natuurlijk is deze lijst niet compleet. Welke fout maakte jij die je liever had voorkomen bij de start van jouw horecazaak? Heb je nu nog hulp nodig met zaken rondom je horeca bedrijfsvoering? Neem dan snel contact met ons op.

Het bericht 11 fouten die je niet hoeft te maken bij het starten van een horecazaak verscheen eerst op Bedrijfsadvies.