Top

Waar ´koop´ jij het goedkoopst nieuwe klanten?

Waar koop jij het goedkoopst nieuwe klanten?

Wat kost een nieuwe klant is een onderdeel van stap 2 in het ¨In 7 stappen naar een beter bedrijf¨ oamkb bedrijfscoachingstraject

Meten is weten! Marketing en sales kun je meten en automatiseren om zo de kosten per nieuwe klant te berekenen en slimmere keuzes te maken. Door te meten, weet jij het goedkoopste nieuwe klanten te vinden!

In dit document vind je de ´meetapparatuur´ die je kunt gebruiken om erachter te komen hoe jij het goedkoopste nieuwe klanten binnenhaalt. Zo kun je met behulp van ingenieuze systemen van je bedrijf een verkoopmachine maken.

Warme klantcontacten creëren begint met meten

Meten waar je klanten vandaan komen, hoe zij reageren op je marketingmiddelen en wat het aantrekken van een nieuwe klant kost, kun je via marketing software doen.

Door te meten focus je je op de kanalen die het goedkoopste nieuwe klanten opleveren

Door je volle aandacht te richten op de de beste kanalen kun je het beste contact maken met je klanten. Vergeet niet een database bij te houden met zoveel mogelijk informatie over je klanten zodat je altijd kunt reageren en contact kunt onderhouden.

Voorbeeld drukker

Bijvoorbeeld de drukker die een uitgebreid relatiebestand bijhoudt (in Hubspot bijvoorbeeld) en elke verjaardag, trouwdag, feestdagen zijn klanten een speciale kaart stuurt. Zelfs verjaardagen van de kinderen en echtgenotes houdt hij bij. Bij wie denk je dat zij kaarten laten drukken bij gelegenheid? Voor de drukker kost het niet veel geld om dit up-to-date te houden en dit is voor hem de goedkoopste manier van klantenwerving en onderhouden van warme klantcontacten.

Voorbeeld bakker

De bakker die gespecialiseerd is in feestelijke taarten, geldt hetzelfde. Berichten per mail, whatsapp of gedrukt bij gelegenheden om te feliciteren of bij feestdagen met een speciale aanbieding is een goedkope en warme (persoonlijke) manier van het onderhouden van het klantencontact. Een aanbieding van gebakjes voor 1,- kost de bakker misschien 1,50 aan aankoopkosten, terwijl de besteding van de meeste klanten, als die terugkeert, veel hoger ligt dan de marge die de bakker mist. Ook hier kun je berekenen wat de goedkoopste manier van een nieuwe of terugkerende klant is.

Voorbeeld reparatie en onderhoud

Je klant herinneren aan dat het tijd is voor een reparatie of onderhoud zorgt ervoor dat je klanten weer terugkeren, naast tevredenheid over het vorige geleverde werk natuurlijk.

Voorbeeld kapper

Ken je kappers die direct de volgende afspraak plannen? Het zijn er niet veel, toch kan de kapper al vooraf inschatten hoeveel tijd het duurt voordat de klant weer komt. Het hoeft niet opdringerig te zijn als je zegt: we zitten snel vol, zullen we alvast een afspraak voor je plannen over 6 weken? Natuurlijk herinner je de klant automatisch aan de afspraak vooraf op een vriendelijke en persoonlijke manier.

Voorbeeld dierenzaak

Als houder van een dierenzaak kun je in kaart brengen welke klanten welke dieren heeft. Heeft de klant een grote hond, of een kleine kat of een cavia? Zo kun je gericht aanbieden om voer bijvoorbeeld af te leveren als je vooraf weet wanneer het op is, of een aanbieding te doen die geheel gericht is op het dier dat de klant heeft.

De goedkoopste klant is de terugkerende klant

Hoe meer informatie je weet te verzamelen over je klanten en hun behoeftes hoe gerichter je een aanbod kunt doen en informatie kunt geven. Zo creëer je warme klantencontacten

Marketingsoftware helpt je bij het creëren en onderhouden van warme klantcontacten. Je kunt meteen bepalen wat de goedkoopste manier is om te werven en keuzes hierin maken. Hier sommen we de belangrijkste op:

Google Data Studio als gratis dashboarding tool - Adapt Analytics
Hier zie je een voorbeeld van een handige feature in Google data studio.

Hubspot

Hubspot is de grootste speler wanneer het gaat over automatisch marketing gegevens bijhouden. Het programma kan pagina´s op je website plaatsen, downloads plaatsen, e-mail funnels maken, meten hoeveel conversies er zijn per lead en uitrekenen wat een nieuwe klant kost.

Google Analytics

Google Analytics focust meer op het gedrag van de bezoekers van jouw website. Om een aantal gegevens op te noemen die je hier kunt vinden:

  • mensen er op je website zijn geweest
  • op welke dagen en tijden de hoogtepunten waren
  • hoeveel mobiele gebruikers en desktop gebruikers je website bezoeken
  • welke pagina het meest en minst in de smaak valt
  • zelfs welke pagina ervoor zorgt dat mensen weer van jouw website afgaan.

Dit en nog veel meer zal Google Analytics voor je uitrekenen. Nuttige informatie om over te beschikken, toch?

Google data studio

Google Spreadsheet

Deze applicatie is een handige aanvulling op Google Analytics. De studio geeft namelijk een visuele weergave van alle informatie uit Analytics. Dit kan zeker goed van pas komen wanneer je meer een visuele denker bent en het fijner vind om gegevens in grafieken en diagrammen te zien.

Spreadsheet

Wel handmatig veel werk, maar kosteloos in de aanschaf. Via Spreadsheet kun je zelf een overzicht maken en bijhouden van de gegevens die voor jou vitaal zijn.

Grafieken uit de add-on van Google Analytics

Verder, is er een Google Analytics Spreadsheet Add-on functie. Met deze add-on van Google kun je Analytics-data ophalen en bekijken in Spreadsheets. Als je regelmatig handmatig data exporteert uit Analytics, kan deze add-on je veel werk uit handen nemen. De add-on maakt gebruik van de Google Analytics API en kan meerdere rapporten tegelijk opvragen, zo nodig uit verschillende dataweergaven en profielen. De date die bij Spreadsheets binnenkomt kan zo nodig maandelijks, wekelijks, dagelijks of ieder uur automatisch wordt bijgewerkt. Zo kun je er meteen berekeningen en grafieken op los laten.

Door te meten focus je je op de kanalen die het goedkoopste nieuwe klanten opleveren

Door je volle aandacht te richten op de de beste kanalen kun je het beste contact maken met je klanten. Vergeet niet een database bij te houden. Deze moet zoveel mogelijk informatie over je klanten bevatten. Zo kun je altijd reageren, contact kunt onderhouden. Nu je weet wat jouw klanten het meeste aanspreekt, kun je aan de slag met succesvolle (niche) marketing.

Wil je meer info? Maak dan een afspraak voor een kosteloos adviesgesprek.

De bedrijfscoaches van oamkb staan voor je klaar om je verder op weg te helpen.

Chat openen