Autobedrijven: laat geen geld liggen en bereken het juiste uurloon
Het uurloon is een terugkerend thema bij universele autobedrijven. Hoe bepaal je als ondernemer het uurloon? Hoeveel kan of mag je factureren voor je monteurs voor een klus? Productiviteit en efficiency, wat is dat nou precies? Hoeveel uren kun je op jaarbasis factureren voor een vak-volwassen monteur? Deze onzekerheid heeft vaak twee gevolgen: Er wordt per klus te weinig doorberekend, en het gehanteerde uurloon is aan de lage kant.
Meer weten over het uurloon van jouw monteurs? Neem contact op met de financieel professional van oamkb voor advies.
Werkplaatstarief en uurloon; ben ik te duur of laat ik geld liggen?
Voordat we met een oplossing komen voor het berekenen van facturabele uren, zullen we eerst een paar mythes de deur uit helpen…
Monteurs zijn “duur”
“Duur” is een relatief begrip. Kijk niet raar op wanneer jouw kapper, omgerekend naar een uurloon, duurder is dan de gemiddelde monteur in een universeel autobedrijf. Binnen iedere beroepsgroep die een ambacht uitvoert ligt het uurloon al snel veel hoger. Heb je bijvoorbeeld ooit naar het tarief van je tandarts of mondhygiëniste gekeken? Doe het maar, en probeer niet te schrikken. Ik hoor je al zeggen; maar die zijn hoogopgeleid…! Jazeker, en jouw monteur dan? Hoe oud was hij toen hij Master Technician werd? En hoeveel jaar ervaring moet hij hebben om “vak-volwassen” te zijn? Jouw monteur is kostbaar en waardevol, dus als je een goede professional in de garage hebt rondlopen… wees er dan zuinig op! Hij sleutelt aan een voertuig met veel vermogen, brandbare stoffen en remmen die niet mogen falen. Jouw klant vertrouwt zijn of haar leven toe aan deze vakmensen.
We staan continu onder druk van concurrenten!
Natuurlijk, er is concurrentie. De automotive sector is altijd in beweging, het is één van de grootste bedrijfstakken van Nederland. Het is logisch dat je niet de enige aanbieder bent. Maar wist je ook dat de laatste jaren het marktaandeel van universele autobedrijven in de (overigens heel licht dalende) After Sales markt aan het groeien is, ten koste van andere aanbieders? Diezelfde beweging in automotive zorgt ervoor dat er op de After Sales markt meer ruimte komt voor niet-merkgebonden autobedrijven. Deze ruimte is aanwezig, als zelfstandige specialist of als aangesloten partner bij een franchise of andere overkoepelende organisatie.
Twee redenen dus om kritisch te kijken naar je facturatie en het uurloon van vakmensen. Goed werk mag goed beloond worden, wat goedkoop verkocht wordt is blijkbaar ook niet veel waard. Realiseer je dat één uur facturatie per monteur per dag, op jaarbasis zomaar eens €15.000,- netto rendement per jaar kan opleveren. Je mag zelf bepalen of dat de moeite waard is.
Leuk bedacht allemaal maar hoe reëel is dat? Hier zijn nog enkele cijfers voor je:
Bij een goed functionerende werkplaats is het zeker mogelijk om per monteur circa 1.500 werkuren per jaar te factureren. Branche organisaties melden dat veel dealerbedrijven al moeite hebben om boven de 1.350 uren per jaar uit te komen.
Voor universele autobedrijven zijn deze cijfers meer diffuus maar zeker niet beter. Iedere 100 uur per jaar die je kunt factureren leveren (afhankelijk van het uurloon) duizenden euro’s netto resultaat op.
En… hoe werkt het? In slechts twee stappen
Stap één, zorg dat je goed weet hoe het er bij jou voor staat. Hoeveel productieve monteurs heb je nu écht rondlopen? En reken je ook je interne uren door (rijklaar maken, de verkoop van auto’s) op basis van een standaard uurloon.
Stap twee, als je zeker weet hoe alles in elkaar zit kun je maatregelen nemen. Maak deze maatregelen zo eenvoudig mogelijk, effectief en begrijpelijk voor jouw receptionist en chef werkplaats. Ook als je dat zelf bent. Jouw diensten en mensen zijn niet duur, maar juist waardevol!
Meer weten over dit onderwerp? Neem direct contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Martin Kirchner, oamkb Automotive
December 2018