Waarmee kan een oamkb administratiekantoor je helpen?
Waarmee kan een oamkb administratiekantoor je helpen?
Een oamkb administratiekantoor helpt je met meer dan alleen de boekhouding. Oamkb administrateurs bieden je oplossingen op fiscaal en administratief gebied, en geven je daarnaast ook financieel en bedrijfsadvies. Het is geen geheim dat veel ondernemers ieder jaar weer opzien tegen de belastingaangifte. Door met een oamkb administratiekantoor samen te werken kun je dit voor jezelf veel makkelijker maken, en hoef jij jezelf alleen nog maar bezig te houden met het leuke deel van het ondernemerschap: ondernemen!
Bedrijfsadvies
Een onafhankelijke administrateur van oamkb bekijkt jouw huidige omstandigheden en wensen op het gebied van je bedrijf, financiën, en je leven als ondernemer in het algemeen. Op basis hiervan geeft deze dan persoonlijk bedrijfsadvies over bijvoorbeeld financiële producten, diensten, en andere oplossingen die het best bij jouw situatie en doelen passen. Er veel ingewikkelde financiële producten waarbij je verplicht of in ieder geval sterk aanbevolen wordt om een administrateur in te schakelen.
Zorg daarom dat je voor deze zaken een volledig en duidelijk bedrijfsadvies en financieel advieskrijgt. Ook voor het verkopen van je woning, en andere zaken rondom je persoonlijke situatie.
Belastingaangiften
Wanneer je belastingaangifte doet via de site van de Belastingdienst wordt er helaas niet automatisch berekend hoeveel belasting je je kunt besparen. De meeste administrateurs nemen contact op met de Belastingdienst bij twijfelgevallen met betrekking tot belastingaangiften. Daarnaast vindt er eventueel ook overleg plaats met vakgenoten en fiscalisten. Vandaag de dag worden alle belastingaangiften online gedaan.
Belastingaangiften particulieren
Wanneer je een administratiekantoor van oamkb inschakelt, helpen ze je met het indienen van je jaarlijkse belastingaangifte. Ze staan je bij voor particulier of zakelijk belastingadvies, en hierbij gaan ze na welke aftrekposten voor jou van toepassing zijn, en op welke toeslagen je recht hebt. Gelukkig is de belastingaangifte voor particulieren niet zo ingewikkeld meer. De fiscus vult namelijk vooraf al gegevens in. Toch zien we wel dat veel mensen het nog fijn vinden om de belastingaangifte te laten verzorgen door een administratiekantoor van oamkb.
Je ontvangt normaal gesproken elke januari een uitnodiging om de belastingaangifte te doen. Dit kan toch nog wel lastig zijn, omdat fiscale wet- en regelgeving constant gewijzigd wordt. Administratiekantoren kunnen je hierin helpen, en ook advies geven op het gebied van belastingzaken. Verder bieden ze ook ondersteuning met je belastingaangifte inkomstenbelasting. Wanneer het weer de tijd is om belastingaangifte te doen, is het aan jou of je dit zelf wilt doen of dat je het uitbesteedt bij een administratiekantoor van oamkb.
Gelukkig is het voor particulieren vrij gemakkelijk om een aangifte inkomstenbelasting in te vullen. Heb je hierbij toch hulp nodig? Dan is het fijn om dit te doen bij een betrokken en betrouwbaar administratiekantoor. Je kunt ook een voorlopige teruggaaf aanvragen als je liever niet wilt wachten op het terug ontvangen van je geld tot de belastingaangifte is opgesteld. Je krijgt dan maandelijks een belastingteruggaaf. Het administratiekantoor heeft ook een goede relatie met de Belastingdienst waardoor je belastingaangifte snel afgewerkt wordt.
Belastingaangiften bedrijven
Belastingaangifte doen voor je bedrijf is elk jaar weer een tijdrovende zaak. Het begint allemaal bij een overzichtelijke administratie van je bedrijf.
Het komt veel voor dat ondernemers met een BV niet vrolijk worden wanneer ze met een nieuw systeem belastingaangifte moeten gaan doen. Zorg er dus goed voor dat de kosten voor het laten doen van de belastingaangifte duidelijk zijn. Laat dit ook schriftelijk opstellen! Zo voorkom je later veel gedoe met bijvoorbeeld te hoge rekeningen. Daarnaast bespaar je jezelf veel tijd en moeite door een boekhouder in te schakelen als hulp voor de belastingaangifte.
Zorg ervoor dat je de aangifte op tijd inlevert. Als je dit namelijk niet doet en geen uitstel hebt aangevraagd, is er een grote kans dat je een boete en een hoge aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting krijgt. Voordat het hierop aankomt moet de Belastingdienst wel een herinnering en een aanmaning sturen. Wanneer je aan het begin van het jaar niet direct een geen belastingaangifte brief ontvangt van de Belastingdienst, heb je meer tijd om belastingaangifte te doen over het voorgaande jaar. Je kunt een vooraf ingevulde belastingaangifte inkomstenbelasting terugvinden in Mijn Belastingdienst.
Voor het opmaken van belastingaangiften is het vaak verstandig dat ondernemers en particulieren fiscale hulp inschakelen. Voor velen is het een lange en ingewikkelde taak, die verloren tijd kan veel beter op andere manieren besteed worden. Ondernemers in het mkb hebben vaak de meeste moeite met het correct invullen van hun belastingaangifte. Veel ZZP’ers en freelancers kunnen het met een nette administratie best zelf doen. Hoewel het voor menig ondernemer niet de favoriete taak is, moet de belastingaangifte toch weer ieder jaar ingevuld en opgestuurd worden naar de Belastingdienst. Ontzorg jezelf daarom van deze taak: schakel een administratiekantoor in.
Jaarrekening
In een jaarrekening zie je drie onderdelen terug: de balans, winst- en verliesrekening, en een daarbij behorende toelichting. Veel ondernemingen zijn verplicht om aan het einde van hun boekjaar de jaarrekening bij de Kamer van Koophandel in te sturen. Deze schetst goed de financiële situatie van jouw bedrijf.
Een jaarverslag geeft een iets breder overzicht. Zo komt hierbij de toestand op de balansdatum, ontwikkelingen gedurende het boekjaar en ook de toestand van rechtspersonen en groepsmaatschappijen aan bod waarvan de financiële gegevens in de jaarrekening zijn opgenomen. Daarom moet de jaarrekening overzichtelijk en helder blijven. Je bent als ondernemer overigens niet verplicht om een jaarrekening op te stellen. Toch zijn grote delen van een jaarrekening wel verplicht, namelijk de balans en de winst- en verliesrekening. Wel geeft een jaarrekening ontzettend veel overzicht en inzicht in de financiële gezondheid en kredietwaardigheid van een bedrijf, dus het is zeker aan te raden om er wel een te laten opstellen. Een administratiekantoor van oamkb kan je hierbij helpen.
Jaarverslag
In alledaags taalgebruik wordt ‘’jaarverslag’’ vaak gebruikt als overkoepelende term voor de jaarrekening, bestuursverslag en andere gegevens. Belangrijk aan een jaarverslag is dat het een beeld geeft van de activiteit en ontwikkeling van beleid binnen een bedrijf. Niet alle jaarverslagen zijn hetzelfde opgesteld, maar ze moeten wel altijd een beschouwing van de algemeen directeur bevatten, verhalen uit het bedrijf, een eventueel verslag van de Raad van Toezicht en een verantwoording van de cijfers. Het bestuursverslag moet consistent zijn met wat er in de jaarrekening staat. Op deze manier moet duidelijk worden dat dit verslag daadwerkelijk van het bestuur komt.
Financiële en management rapportage
Bedrijfsadviseurs geven advies op financieel-economisch gebied, over centrale begrotingscycli, decentrale begroting, administratieve organisatie en managementrapportages. De oamkb bedrijfsadviseurs en administrateurs helpen ook bij het omzetten van de administratie naar (management)rapportages met duidelijke en vooral bruikbare gegevens. In de rapportages wordt de balans van het bedrijf in kaart gebracht. Welke omzet is er gedraaid, en welke kosten gemaakt? Een administratie kan je de informatie leveren, maar een bedrijfsadviseur kan hieruit een rapportage opmaken waar jij echt inzicht uit haalt.
Wanneer je inzicht wil en een conceptbegroting, financiële indicatoren en analyses, 24/7 administratie, jaaroverzicht, andere financiële overzichten, gebruikersinformatie en adviezen over administratieve organisatie ben je bij een bedrijfsadviseur aan het juiste adres. Ook verzorgen zij een hoop andere zaken, zoals investeringsanalyses, periodieke financiële rapportages, interne kostenverrekeningen, planning & control cycli, begrotingen/budgettering van de jaarrekening of meerjarenplanning, balansen, en winst- en verliesrekeningen. Ook kan hulp geboden worden bij het verkrijgen van een jaarrekening van de externe accountant, deze geeft inzicht in het accountantsonderzoek en of de informatie uit de jaarrekening wel betrouwbaar is. Ook wordt hierin advies gegeven aan de bestuurder van het bedrijf mbt bedrijfsvoering, (administratieve) organisatie, en financiële risico’s.
Salarisadministratie
De salarisverwerking is een ingewikkelde en tijdrovende klus. Niet alleen moet je er iedere maand weer voor zorgen dat dit loopt zoals het zou moeten, ook moet je constant up-to-date blijven met de laatste ontwikkeling op het gebied van wet- en regelgeving. Deze is enorm ingewikkeld en verandert dus ook voortdurend. Als jij zorgeloos wilt kunnen ondernemen, zou de salarisadministratie daar nog wel eens bij in de weg kunnen staan.
Daarom kan het enorm van pas komen om je salarisadministratie uit te besteden bij een administratiekantoor van oamkb. Zo hoef jij je niet zorgen te maken over hoe de salarisadministratie wordt uitgevoerd en of deze wel voldoet aan de wet-en regelgeving, en loop je dus ook geen risico op een boete.
Hierbij is het wel belangrijk dat je begrijpt hoe je salaris workflow werkt, en dat je goed overzicht houdt over je medewerkers. Blijf als organisatie betrokken zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Zorg ten slotte ook dat je werkt of gaat werken met online systemen. Niet alleen maakt dit het voor jou zelf makkelijker om alle gegevens te controleren en bij te houden, ook is dit voor een administratiekantoor van oamkb erg handig om snel in jouw bedrijf te kunnen stappen en orde op zaken te stellen.
Debiteuren- en crediteurenbeheer
Wanneer je het hebt over debiteuren- en crediteurenbeheer gaat het vooral om het vereenvoudigen van de debiteurenadministratie, van het inboeken van factuurbedragen tot de orderbon en het opstellen van leveringsvoorwaarden betaalcondities. De dagboeken en kwantiteitenregistraties worden bijgehouden door een interne administrateur of het administratiekantoor. Zij verrichten dus de activiteiten voor debiteuren- en crediteurenbeheer. Lees hieronder verder voor de verschillen tussen de crediteuren en debiteuren en wat handige stappen zijn om met deze twee zaken te nemen, en waar een oamkb administratiekantoor jou eventueel mee zou kunnen helpen.
Crediteuren zijn alle personen of bedrijven die je nog geld schuldig bent. Dit kunnen dus klanten, leveranciers, of andere contacten zijn. Houd de crediteuren op orde door elke maand de administratie te controleren, en houd openstaande en betaalde facturen goed bij, zodat je overzicht behoudt en niet met je mond vol tanden staat wanneer het erop aankomt.
Debiteuren zijn min of meer het tegenovergestelde. Zij zijn klanten die al een factuur van jou hebben ontvangen maar deze tot op heden niet hebben betaald. Wanneer je succesvol je debiteuren beheert probeer je ten opzichte van je omzet de debiteurenpost zo laag mogelijk te houden. Het gaat er hierbij dus om dat facturen in hun geheel en op tijd worden betaald. Zet elke week wat tijd vrij om te controleren wie jou nog geld schuldig is, en stuur op tijd reminders naar je klanten.
Heb je over één of meerdere besproken onderwerpen nog vragen? Twijfel dan niet en neem contact op met een oamkb administratiekantoor bij jou in de buurt!
Oamkb heeft o.a. de volgende vestigingen:
Administratiekantoor Rotterdam
Administratiekantoor Amsterdam