Top

Ondernemen in crisistijd! Wil de echte horecaondernemer nu opstaan?

ondernemen crisisLeestijd: 4 minuten

Ja, we leven in crisistijd! Corona Crisis, huizencrisis, Oekraïne Crisis, energiecrisis, personeel crisis, economische crisis en ga zo maar door! Je wordt er niet vrolijk van. Wat kun je en ga je doen als horecaondernemer?

Van de corona crisis in Nederland hebben we wel geleerd dat je horecaondernemers hebt die veel beter uit een crisis komen dan anderen. Maar ook zij die er slechter voor staan en minder kansen hebben benut tijdens deze periode kunnen en moeten alsnog leren van deze afgelopen 2 jaar. De volgende crisis staat al voor de deur!

“Never waste a good crisis” om Winston Churchill er nog maar eens bij te halen. Maar als er iets van toepassing is dan is deze quote het wel. Welke lessen kun je trekken uit de corona crisis m.b.t. ondernemen en wat zou anders moeten?

Zorg dat je flexibel bent.

Ik bedoel dan qua inrichting, qua personeelsinzet, qua aanbod, qua dienstverlening en qua contracten. Je wilt kunnen anticiperen en niet belemmerd worden door beperkingen als contracten en afspraken.

Bouw reserves op in tijden van welvaart

Ja, laten we niet vergeten dat er hele mooie tijden zijn geweest ook voor de horeca en deze gaan vast weer komen. I.p.v. vakanties, een (te) dure auto of andere uitgaven die niet per sé noodzakelijk zijn doe je er goed aan een reserve op te bouwen. De bedrijven die dit wel voor elkaar hadden toen Corona uitbrak hebben daarmee een grotere overlevingskans. Zo kun je in crisis blijven ondernemen, en ook daarna.

Medewerkers zijn het hart van je bedrijf.

Wees zuinig op ze en investeer in ze! Niet het laagste loon telt maar of ze in staat zijn om hun hogere salaris ook terug te verdienen. Productkennis, verkooptechnieken maar ze ook betrekken bij de doelstellingen en resultaten is essentieel.

Werk diverse alternatieve scenario’s/verdienmodellen uit

Dit doe je zodat je een set aan plannen/activiteiten hebt die je van de plank kunt trekken als de noodzaak zich aandient. Als je dan nog moet gaan nadenken verlies je kostbare tijd.

Zorg voor een goede relatie met je stakeholders.

In tijden van nood heb je elkaar nodig! Investeer dus in een long term relationship en ga altijd op zoek naar de WIN-WIN!

Ga de strijd aan met het ambtelijk apparaat

Probeer gezamenlijk met je concullega’s op te trekken tegen instanties die (onnodig) beperkende maatregelen opleggen die flexibel ondernemen in crisis bemoeilijken. Dit zou de topprioriteit moeten zijn van de werkgeversorganisatie KHN.

Calculeer en communiceer!

Teveel hebben we gezien dat er in corona tijd spontane acties op touw werden gezet die alleen maar geld kostten. Wel omzet, wel verlies en geen steun omdat je door de verkregen omzet geen aanspraak kon maken op de steunpakketten. Met de stijgende prijzen zul je dit moeten doorbelasten maar communiceer goed wat en waarom en kijk waar je nog kunt bezuinigen. Ga er niet vanuit dat de gasten blijven komen. We zien weliswaar een drang bij consumenten om zich in de watten te laten leggen en lekker te gaan reizen maar met deze aanhoudende inflatie zal dit slechts van korte duur zijn!

Reken jezelf niet rijk.

Vraag je steun aan die je niet nodig bleek te hebben, zet dit dan opzij zodat je kunt terugbetalen als dat nodig blijkt

Besteed uit waar mogelijk

Probeer alles wat je te veel tijd/geld/energie kost uit te besteden en borg dit dan met goede afspraken.

Blijf in contact met je gasten

Moet je sluiten, ga je eerder dicht, beperk je je aanbod of juist niet? Betrek ze bij je plannen en vraag naar behoeftes. Daar word je altijd wijzer van.

Digitaliseer en automatiseer!

Alles wat een systeem apparaat beter, sneller en of goedkoper kan dan jij of je medewerker moet je overwegen. Zo houd je tijd over voor de zaken die niet te vervangen zijn zoals het intermenselijke contact! Daar wil je niet op bezuinigen, ook niet wanneer je moet ondernemen in crisis!

Vraag hulp

De alleskunner bestaat niet. Je bent vast een superondernemer maar stiekem weet je ook best waar je moeite mee hebt of minder affiniteit. Kijk in je kennissenkring of  je zakelijk netwerk wie je zou kunnen helpen. Soms vraagt dit een investering maar het gaat om de ROI. Is deze positief dan zijn er geen beperkingen!

De Horeca piept en kraakt en er staan enorme uitdagingen te wachten. Wil je toekomstbestendig zijn dan is alleen hard werken niet meer voldoende! Dus kom in actie, vraag hulp en maak je bedrijf toekomstbestendig!

Succes!

Het bericht Ondernemen in crisistijd! Wil de echte horecaondernemer nu opstaan? verscheen eerst op Bedrijfsadvies.