Mobiel betalen voor ondernemers
Er wordt steeds vaker gewinkeld met mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Ook ondernemers handelen steeds vaker betalingen af via mobiele apparaten. Zo zijn er verschillende aanbieders voor mobiel betalen in Nederland op de markt waaronder Payconiq die ook door de grootste banken wordt gebruikt.. Deze dienstverleners maken het eenvoudiger om te betalen en om betaald te worden. In deze blog geven we informatie over mobiel betalen met deze twee apps.
Wat is de achtergrond van mobiel betalen?
Mobiel betalen komt uit de koker van dezelfde personen die ook iDeal hebben ontwikkeld. Met de mobiel betalen app wordt een smartphone een “smart wallet”, ofwel een slimme portemonnee. Je kunt er allerlei creditcards en betaalkaarten aan toevoegen, en daarnaast ook kortingsbonnen, spaarkaarten, kaartjes voor evenementen, bonnetjes en zelfs lidmaatschapskaarten of identiteitsbewijzen.
Hoe werkt mobiel betalen?
Bij online transacties kan de klant een unieke QR code scannen met de mobiel betalen app voor mobiel betalen. Dit maakt het afrekenen eenvoudiger en sneller voor zowel de klant als voor de aanbieder. Alle achterliggende handelingen worden automatisch uitgevoerd.
Wanneer de klant in de winkel wil afrekenen kiest deze de gewenste betaalmethode en laat een barcode scannen. Door de persoonlijke code in te voeren wordt de transactie bevestigd. De bon staat direct in de app en eventuele kortingen of spaarpunten worden automatisch toegevoegd.
Wat is Payconiq?
In België is deze betaaldienst al langer actief, in Nederland kun je ook mobiel betalen met Payconiq. De Volksbank, Rabobank en de ING zijn de initiatiefnemers achter deze app.
Hoe werkt Payconiq?
Mobiel betalen met Payconiq werkt iets anders. Wanneer een klant wil betalen met een smartphone zal het kassasysteem een unieke QR code genereren die wordt afgedrukt of wordt weergegeven op een mobiel pinapparaat, kassasysteem of draagbaar bestelsysteem. De klant kan vervolgens deze code scannen met de Payconiq app of met Touch ID wanneer dit beschikbaar is.
Digitale betaalpas
Tegenwoordig kun je bij de meeste banken contactloos betalen via je bankpas. Maar nu ook via je mobiele telefoon of een wearable (denk aan een horloge). De voorwaarde hiervan is wel dat je een geschikte telefoon hebt. Dit betekent een toestel met Android 5.0 of hoger en een NFC-chip. Maar ook steeds meer banken bieden Apple Pay aan.
Betalen met een Android-telefoon
Het betalen met een Android-telefoon gaat ongeveer hetzelfde als contactloos betalen met je pinpas. Het limiet is ook €25 per betaling, en maximaal €50 in totaal voordat je weer je pincode moet gebruiken. Heb jij een Android-telefoon check hier dan welke mogelijkheden jij bij jouw bank hebt:
- ABN Amro: Mobiel betalen is niet mogelijk. Je kunt nog wel met bepaalde wearables betalen.
- ING: In de Mobiel Bankieren App van ING is je digitale pinpas opgenomen. Dit betekent dat je geen aparte app hoeft te gebruiken en er zijn extra kosten.
- Rabobank: Rabobank heeft de app: Rabo Wallet (gratis). Deze kun je alleen gebruiken als je een Android-telefoon met versie 5.0 of hoger.
- ASN Bank, SNS en RegioBank: Ook bij deze banken heb je een telefoon met Android 5.0 of hoger en een NFC-chip nodig. Daarnaast moet je de bankieren-app hebben op je telefoon. Deze app kost €0,50 per maand.
- Bunq: Ook hier heb je een Android-toestel met NFC-chip nodig. Als je Bunq Premium hebt dan kun je gratis van het mobiel betalen profiteren. Dit kun je vinden in Mobiel Bankieren App van Bunq vinden.
- Bij Knab en Triodos Bank kun je (nog) niet betalen met je telefoon.
Betalen met een iPhone: Apple Pay
Apple Pay is in principe toegankelijk voor iedereen met een iphone, mits je bank deze functie aanbiedt. Deze banken bieden een digitale betaalpas aan.
- ABN Amro
- Bunq
- ING
- N26
- Openbank
- Rabobank
- Revolut
Waarom mobiel betalen?
Smartphones zijn nu ruim tien jaar in omloop. Van de “early adopters” naar de jongeren en tegenwoordig ook senioren, iedereen loopt rond met deze mobiele zakcomputers. Ze hebben bijna alles functies waar we vroeger de PC voor moesten opstarten. Omdat al deze functionaliteit 24/7 binnen handbereik is, wordt de drempel om tot een aankoop over te gaan ook steeds lager. In plaats van een dikke portemonnee dragen we nu een smartphone in onze broekzak. Het is weer een extra mogelijkheid voor klanten om te betalen, en om de administratieve afhandeling eenvoudiger te maken.
Wil je direct advies over het gebruik van jouw mobiel bij betaling? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een van onze bedrijfsadviseurs of administrateurs.
Benieuwd wat onze bedrijfsadviseur nog meer voor je doen? Onze pagina informatie over bedrijfsadvies of online administratie vertelt je meer.
Het bericht Mobiel betalen voor ondernemers verscheen eerst op Online administratie.