Grip op je personeelskosten in de horeca, 14 tips
Hoe krijg je grip op je personeelskosten horeca?
Hoe komt het dat sommige restaurants geen moeite hebben om voldoende goed personeel aan te trekken, terwijl anderen hierin niet slagen, zelfs als ze hogere salarissen bieden dan hun concurrenten? Het antwoord is niet zo eenvoudig als simpelweg meer betalen. Het succes hangt af van een combinatie van vele factoren, zoals het vermogen om goede medewerkers aan te trekken en te behouden, het beheersen van de horeca personeelskosten en het handhaven van de productiviteit.
We zetten 14 tips voor je op een rij, waarmee jij meer grip krijgt op de personeelskosten horeca:
1. Houd je arbeidskosten bij
Rooster op basis van verkoopprognoses, evalueer en analyseer de verschillen. Stel realistische en ambitieuze doelen en betrek iedereen hierbij.
2. Verdeel je personeel in groepen
Door uren en loon te koppelen aan rollen in je bedrijf kun je beter budgetteren wat je nodig hebt en dus ook sneller zien waar je uit de pas loopt. Stem dit ook af met de salarisadministratie.
3. Zorg voor goed opgeleid personeel
Trainen kost geld, maar goed getraind personeel is meer gemotiveerd, blijft langer en is in staat veel meer geld voor je te verdienen. Niet trainen is een slechte bezuiniging.
4. Verminder het personeelsverloop
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar goed personeelsbeleid is essentieel om de juiste mensen te werven, te behouden en te ontwikkelen. Als je reputatie goed is, willen medewerkers graag bij je werken!
5. Optimaliseer je restaurantactiviteiten met technologie
Automatiseer je back-end processen zodat je optimale aandacht kunt besteden aan de primaire processen en de gast. Denk goed na over welke systemen efficiency verbeteren en het leven van jou, je medewerkers maar ook de gast aanzienlijk verbeteren.
6. Vermijd overwerken waar mogelijk
Overwerk is soms lastig te voorkomen maar probeer dit wel. Je hebt er geen rekening mee gehouden en in de meeste gevallen demotiveert het je medewerkers. Ze stellen zich in op een eindtijd dus probeer deze te respecteren. Houd ook de diensten “kort maar aantrekkelijk genoeg”. De productiviteit neemt af naarmate de dienst langer wordt!
7. Dwing de inkloknauwkeurigheid af
Meten is weten. Als niet precies duidelijk is wie welke uren gewerkt heeft ontstaat er discussie, maar stuur je ook op incomplete data en denk je dat je goed en efficiënt hebt geroosterd, maar moeten er later nog uren bijgeschreven worden. Inklokken is de verantwoordelijkheid van de medewerker! Maak dit duidelijk!
8. Breid je mogelijkheden voor het aannemen van bestellingen uit
Een gast die lang moet wachten om iets te bestellen besteedt minder of helemaal niets. Door het bestellen makkelijker te maken en alternatieven aan te bieden voor mondeling bestellen verhoog je de omzet en besteding. Denk aan online, via bestelapps en tablets. Dit is een aanvulling op je dienstverlening en je voorziet in de behoefte van een deel van je gasten.
9. Controleer je beleid voor seizoenswerving
De zon begint weer te schijnen, dus we kunnen weer naar buiten en het terras op. Daarmee wordt de noodzaak voor extra medewerkers wel groter. Helaas, dat is niet alleen bij jou het geval. Maak tijdig een goed plan zodat je weet wie je nodig hebt en waar je ze gaat werven. Betrek je team hierbij en wees creatief!
10. Cross-train werknemers
Hoe fijn is het als er een kok uitvalt en je een medewerker van de bediening zijn plek kan laten invullen? Een afwasser die doorschuift naar de keuken of iemand van kantoor die de bediening kan ondersteunen. Hoe beter medewerkers worden opgeleid voor diverse rollen in je bedrijf, des te groter de rust voor jou als ondernemer, maar ook des te meer begrip voor elkaars werk en dus een beter teamgevoel!
11. Vermijd te veel mensen in dienst te hebben
Voor de meeste ondernemers nu niet van toepassing gezien de personeelskrapte, maar te veel mensen in dienst maakt dat niet iedereen aan zijn uren kan komen en dus uiteindelijk weggaat, dit met mogelijke reputatieschade tot gevolg.
12. Zorg voor een slim restaurant ontwerp
Schrap onlogische routing, obstructies, en onnodig meters maken. Brainstorm opnieuw over afspraken waarvan niemand eigenlijk weet waarom ze er zijn, en die bij logisch nadenken veel makkelijker kunnen.
13. Neem de tijd om openstaande vacatures in te vullen
De spoeling is dun en daardoor is de verleiding groot. “Als het ademt, nemen we hem/haar aan”, hoorde ik weleens. Toch kost het aannemen van medewerkers tijd en geld. Alleen de administratieve lasten, de kosten voor een loonstrook maar ook het inwerken en boventallig inroosteren zijn al geen pretje als alles voor niets blijkt. Zonde als na één of enkele keren blijkt dat er geen match is. Luister naar je instinct en kijk verder als alle signalen op rood staan, hoe lastig de situatie soms ook is.
14. Weet waar je controle over hebt – en wat niet
Focus op de zaken in je bedrijf die je kunt beïnvloeden en laat vooral zaken los waar je geen vat op kunt hebben. Zo gaat je energie daar naartoe waar je impact kan hebben. Dat motiveert en geeft positieve energie. Alles een beetje doen en je met de verkeerde dingen bezighouden levert uiteindelijk veel minder op.
Welke tips heb jij nog om deze lijst aan te vullen en meer grip te krijgen op personeelskosten horeca? Meer weten over hoe 1 of meer van bovenstaande maatregelen te nemen, neem dan vrijblijvend contact op!