Top

Informatie over
Fysiotherapie

Home / Bedrijfsadvies / zorg / Informatie over Fysiotherapie

Economische keuzes als fysiotherapeut

Als praktijkhouder in de fysiotherapie probeer je de ontwikkelingen in de markt zo goed mogelijk bij te houden.

  • Hoe ontwikkelt zich de zorgmarkt in Nederland en wat betekent dit voor de zorgaanbieders? Hoe krijgt de door de zorgverzekeraars gewenste differentiatie in de markt gestalte?
  • Kies ik als praktijkhouder voor de hogere tarieven met extra investeringen en extra administratieve handelingen of accepteer ik de lagere tarieven met minder regeldruk?
  • Op welke basis worden behandelingen in de toekomst vergoed? Gaat het naar een prijsafspraak in de vorm van een DBC in plaats van een vergoeding per behandeling?
  • Hoe ga je hier dan je praktijk op inrichten?

Dit zijn slechts enkele vragen waar je als fysiotherapeut rekening mee moet houden. Daarbij zijn er vaak geen zwart-wit antwoorden te geven, alle mogelijkheden moeten worden afgewogen alvorens een weloverwogen besluit te nemen. De oamkbzorgadviseurs geven je inzicht in de financiën en sparren regelmatig met je over de fysiotherapiepraktijk. Zo kun je nog betere economische keuzes maken.

Minder tijd aan de administratie en meer tijd voor cliënten

Als fysiotherapeut ben je het liefst bezig met jouw werk en de cliënten, en besteed je bij voorkeur zo min mogelijk aandacht aan de administratie en de organisatie. Dat is heel begrijpelijk, toch verwachten de zorgverzekeraars en cliënten meer van je dan goede resultaten. Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen, naast samenwerken met andere medisch specialisten kun je ook samenwerken met de oamkb zorgadviseurs. Deze specialisten kunnen putten uit een jarenlange ervaring met het adviseren en ondersteunen van ondernemers die werkzaam zijn in fysiotherapie. Door de administratieve zaken op orde te brengen, en de bedrijfsprocessen optimaal in te richten, kun je meer tijd besteden aan de praktijk en ben je minder bezig met ‘papierwerk’. In een moderne fysiotherapiepraktijk zul je overigens niet veel papier meer gebruiken, er kan veel data gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden.

Online administratie voor fysiotherapie

Bij oamkb Zorg wordt er gebruik gemaakt van innovatieve online software die het mogelijk maakt om de administratie verregaand te automatiseren. Daarmee kun je sneller werken, fouten in het proces voorkomen en kosten besparen. Zo kom je eindelijk van die berg papierwerk af, en heb je direct inzicht in de meest recente cijfers. Dit biedt je de mogelijkheid om doelgericht beslissingen te maken en snel bij te sturen waar nodig.

Bedrijfsadvies èn fiscaal advies speciaal voor de fysiotherapeutenpraktijk

De oamkb zorgadviseurs doen meer voor je dan alleen de boekhouding:

  • verzorgen van een op maat gemaakt praktijk dashboard
  • begeleiding bij de opstart/overname van een praktijk
  • opzetten van een businessplan
  • opzetten van een begroting
  • begeleiden met in- en uittreden in de vennootschap/maatschap
  • aangifte inkomstenbelasting: de oamkb zorgadviseurs werken nauw samen met accountants en fiscalisten zodat je zo weinig mogelijk belasting betaalt
  • de salarisadministratie
  • btw aangifte bij belaste prestaties
  • beoordelen van de mogelijke risico’s bij het toepassen van een variabel all-in loon
  • wanneer je een praktijk wilt starten of overnemen zullen wij je hier in iedere stap adviseren en begeleiden
  • we helpen je een ondernemingsplan op te stellen die je ook kunt gebruiken om een financiering rond te krijgen

Door de financiële administratie van de fysiotherapie praktijk op de juiste wijze in te richten, met professionele ondersteuning van de oamkb zorgadviseurs, kun je de focus houden op jouw werk als fysiotherapeut. Het scheelt je tijd èn geld.

In 5 stappen naar een soepele administratie

Als ondernemer wil je vooral ondernemen en geen tijd verliezen aan administratie. Bovendien wil je je schaarse vrije tijd niet besteden aan bonnetjes en facturen. Met een online boekhouding los je dit probleem op en automatiseer je maar liefst 70% van je administratie.

Automatiseren lastig? Helemaal niet! In dit 5-stappenplan laten we zien hoe je dit kunt doen. Zodat je meer tijd kunt vrijmaken voor je echte passie: ondernemen.

Download de E-book

Vind jouw advieskantoor in de buurt

Wat onze klanten zeggen