Review Tellow
De Rabobank maakt reclame voor een boekhoud app die gekoppeld is aan de bankrekening van de Rabo voor ZZP-ers.
Ik ben nieuwsgierig naar het nieuwe boekhoudprogramma en ik wil ervaring met Tellow opdoen.
Account aanmaken
Dat valt nog niet mee. Via de Rabobank meld ik mij aan. Ik krijg een mail dat ik binnen 2 werkdagen (!) inlogcodes krijg. Gelukkig gaat het sneller. Allereerst kies ik voor een BV en ik word direct weer uit Tellow gegooid: Tellow is alleen voor eenmanszaken, probeert u het later nog eens. We houden u op de hoogte. Ik wil opnieuw inloggen om dan te kiezen voor eenmanszaak maar dat lukt niet meer. De support adviseert om ¨wachtwoord vergeten ¨ aan te klikken, maar dat helpt niet.
En paar dagen later krijg ik een mail dat het Tellow opgevallen is dat ik het account nog niet actief gebruik, ik mag het gratis gebruiken tot en met november. Dan maar met een ander email adres een nieuw account aanmaken vanuit de Rabobank want de rekening is gekoppeld aan de boekhouding.
Helaas! Nu lukt het aanmaken van een account niet want ik krijg het Kvk nummer niet veranderd nadat ik hem heb ingevuld. Er staat een K in het grijs voor het nummer en ik kan niets meer aanpassen. Ik heb het nog eens in Explorer geprobeerd want misschien zou Tellow niet in Chrome werken, dacht ik, maar ook daar verschijnt er een K voor het nummer die ik niet uit het veld krijg en het nummer kan ik niet meer wijzigen. De aanmeldpagina blijft een foutmelding geven dat het KvK nummer niet klopt en doet niets meer. De supportdesk meldt me dat de aanmelding niet lukt omdat er een letter in het KvK nummer staat…..
Goed, een paar dagen later nog maar weer eens helemaal opnieuw beginnen vanuit de Rabobank met weer andere gegevens maar wel vanuit dezelfde bankrekening. Vervolgens ontvang ik een mail van de Rabobank dat zij de aanvraag niet in behandeling kunnen nemen omdat er al een account is. Dus toch! Wat grappig is, dat de Rabobank bij het aanmaken vraagt hoe het aanmaken van een account in Tellow verloopt. Ik ben blijkbaar niet de enige.
Als laatste poging vraag ik de support om mij inlogcodes te verstrekken die werken. Die krijg ik van de support en ze legt me nog even uit dat er een verschil is tussen aanmelden en inloggen op hun site. Ze bedoelen het goed, denk ik dan maar.
Inloggen werkt met een SMS code en het duurt even voordat de applicatie is geladen. Het is dus niet makkelijk om even in te loggen.
Boekhoudprogramma
Bye Bye boekhouding, hello Tellow. Ik ben benieuwd. Bij transacties vind je de mutaties van je bankrekening. Ik begin met het uploaden van de inkoop- en verkoopfacturen.
Inkoopfacturen
Het uploaden gaat makkelijk. Je kunt verschillende PDF’s tegelijk uploaden. Dan geef je aan of het een inkoopfactuur is en je geeft aan hoe die betaald is. Dat zou de software moeten doen volgens mij en nu doe ik dat handmatig. Ik kan aangeven of een factuur nog niet betaald is of al betaald via de bank of op een andere manier. Als ik aanklik dat hij via de bank is betaald, dan moet ik in de transacties zoeken naar de betaling. Er is geen zoekfunctie dus ik moet door de lijst heen. Wat wel handig is, is dat je makkelijk aantekeningen kunt maken bij een inkoopfactuur.
De inkoopfacturen staan na het uploaden en aangeven van de betaalwijze “in behandeling”. Ik vermoed dat iemand bij Tellow de inkoopfacturen aan het boeken is voor 0,49 per factuur. Ik vraag mij af wat er moet gebeuren als ik iets wil veranderen, dat kan ik dus zelf niet doen.
Verkoopfacturen
Je kunt in Tellow verkoopfacturen maken, maar ik heb nog betalingen ontvangen van verkoopfacturen die al gemaakt waren. Ik upload deze, maar ik kan alleen kiezen voor inkoopfactuur. Er wordt bij het uploaden wel gevraagd: is dit een inkoop- of een verkoopfactuur?, maar dan kan ik alleen maar kiezen uit een inkoopfactuur. Ik maak daarom opnieuw de verkoopfactuur aan. Dat gaat heel makkelijk. Er zijn 3 sjablonen waar je uit kunt kiezen en die zien er prima uit. Je moet dus wel vanuit Tellow je verkoopfacturen maken anders doe je het 2x, want uploaden gaat niet.
Rapportage
Om aan het einde van het jaar zo weinig mogelijk tijd kwijt te zijn, wil ik natuurlijk dat de balans en winst- en verliesrekening meteen klopt. De verkoopfactuur wordt goed verwerkt. De BTW staat op de balans en de omzet staat goed. De inkoopfacturen staan allemaal op de balans.
BTW
Ik kan nergens een BTW aangifte versturen. Ik zie wel een aangifte en kan die vastleggen, maar er is geen mogelijkheid om hem te verzenden.
Kosten
Tellow kost €5,- per maand en 49 cent per transactie. Gemiddeld heeft een ZZP-er ongeveer 600 transacties per jaar. De kosten zijn dan €354,- per jaar, dat is €29,50 per maand. Dat is duur voor een ZZP-er want daar komen de kosten van een boekhouder of iemand die de aangifte doet en de boekhouding nakijkt nog bij. Er ontbreken ook noodzakelijk functionaliteiten zoals BTW aangifte en uitsplitsing van de kosten. Dat betekent dat extra kosten of tijd van een boekhouder erbij komen. Qua boekhoudsoftware zijn er goedkopere en betere aanbieders zoals E-boekhouden, Ficsus en Yuki.
Conclusie
De Rabobank en Tellow benadrukken beide dat zij 2 aparte bedrijven zijn in de telefoongesprekken. Zo komt het niet over in de reclames, het wordt gepresenteerd alsof dit een initiatief is van de Rabobank. Tellow lijkt nog in de kinderschoenen te staan. Ik vraag mij af waarom de Rabobank deze stap heeft gemaakt. Een boekhoudprogramma dat nog niet goed functioneert en bovendien duur is, is geen aanwinst. Bovendien heeft de Rabobank al koppelingen met andere boekhoudsoftware. Het biedt geen voordeel om Tellow te nemen als je een Rabo-bankrekening hebt. De software ziet er wel mooi en gemakkelijk uit. Klikken gaat soepel als hij eenmaal geladen is.
Pascale Petiet
september 2017