Review boekhoudprogramma Cash

Cash bedrijfssoftware

Review boekhoudprogramma Cash

Leestijd: 4 minuten

In mijn onderzoek naar het beste boekhoudprogramma ben ik benieuwd naar Cash bedrijfssoftware.

Online boekhouding en klantvraag

Cash bestaat al heel erg lang en heeft al zijn modules online opnieuw gebouwd. Van oorsprong is Cash een boekhoudprogramma en dat kun je zien en merken. Heel begrijpelijk dat Cash uitlegt dat naar de huidige klanten wordt geluisterd en er niet teveel tegelijk kan worden veranderd. We vragen nu meer om bedrijfssoftware dat zoveel mogelijk automatisch doet en Cash probeert met de Cash App daar op in te spelen, zonder de mogelijkheden van een old school boekhouding te verliezen. Een klant blijft daardoor wel afhankelijk van een boekhouder.

Veel functionaliteiten

De online versie van Cash (je kunt ook nog de downloadbare windows versie uitproberen) heeft heel veel functionaliteiten: zo zijn er koppelingen met alle banken inclusief Knab en Bunq. Zo heeft Cash online de mogelijkheid om te factureren, een projectadministratie te voeren. Er is een productiemodule, een urenmodule en een handelsmodule met voorraad. Ook kun je abonnementen facturen maken, een betaalbestand maken, incasseren en makkelijk transitoria boeken. Verder kun je vaste activa boeken en afdelingen definiëren en kun je van elke gebruiker instellen wat die mag doen. Je kunt de loonjournaalpost automatisch in de boekhouding laten zetten en er zijn koppelingen met webshops en andere handige apps. Omdat er veel functionaliteiten en mogelijkheden zijn, ben je wel even bezig om alles in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld ook debiteurenbeheer instellen, zelf herinneringen uitsturen en automatisch uit handen geven aan de DAS. Budgetten kun je automatisch laten doorrekenen door Cash en die kun je ook weer aanpassen. Natuurlijk kun je ook de BTW en LB aangifte doen. Je kunt ook zelf sjablonen maken om overzichten te krijgen die jij speciaal nodig hebt.

Simpel

Het boekhoudprogramma van Cash ziet er simpel en functioneel uit, maar je moet wel kunnen boekhouden. Je kunt documenten bewaren in Cash, maar dat ziet er heel oldschool als de mappenstructuur in Windows uit.

Niet duur, tenzij je automatisch wil boekhouden

Cash heeft koppelingen met andere softwareleveranciers, zoals Go2UBL, Dizzydata en Elvy om PDF documenten te herkennen, om te zetten in UBL en automatisch te laten boeken. Vanaf de bank kun je wel regels instellen in Cash zelf, zodat die automatisch worden geboekt. Als je een UBl factuur ontvangt, dan hoef je niet extra te betalen, maar als je PDF facturen naar je administratie wil mailen en die ook weer wil terugvinden vanuit je administratie, dan betaal je 20,- per maand voor Cashconnect voor 2 administraties en 0,35 per document. Je kun ook kiezen voor Elvy, dan betaal je 60 euro per maand extra voor onbeperkt aantal documenten en administraties.

Cash compact heb je al voor 32,50, met een onbeperkt aantal inlogcodes en een onbeperkt aantal administraties en je betaalt voor gebruikers die gelijktijdig moeten kunnen inloggen. De extra modules zijn niet duur, zo is de handelsmodule erg goedkoop en kost maar 20,- per maand extra.

De facturatiemodule kost 35,- of 39,- extra per maand voor een onbeperkt aantal administraties. Als je als ondernemer niet veel facturen hebt kun je kiezen voor 1,50 per factuur met een maximum van 39,- per maand.

De klant bepaalt

Bij Cash wordt geprobeerd om zoveel mogelijk aan de vragen van klanten te voldoen. Daarom kun je Cash gebruiken als je zelf wilt boekhouden, als je het wil uitbesteden, als je alleen wil factureren en meekijken of alleen met de app wil werken.

Helpdesk

Bij velden in de software vind je helpteksten, er zijn filmpjes met instructies en FAQ’s. Ook wordt er gratis op kantoor van Cash een cursus gegeven om op te starten met Cash. Het lijkt niet moeilijk te leren, als je maar kunt boekhouden.

De klant betaalt

De ondernemer neemt het abonnement af en geeft aan wie er in mag werken. Er zit maar 50 Mb ruimte in een administratie bij Cash, dus als je je boekhouding wilt integreren in je bedrijf heb je daar extra ruimte voor nodig. Dat kan oplopen tot 100,- per maand voor onbeperkte opslag.

Conclusie

Ik zou zelf niet kiezen voor Cash omdat wij streven naar automatische administraties en onze tijd willen besteden aan de ondernemer en niet aan (deels handmatig) boekhouden. Wel ben ik onder de indruk van de klantvriendelijkheid en grote hoeveelheid van functionaliteiten van Cash bedrijfssoftware. Je moet kunnen boekhouden om goed met Cash te kunnen omgaan.

Cash is wel bezig om de app verder te ontwikkelen zodat het voor de ondernemer makkelijker wordt gemaakt om zelf iets te doen in de boekhouding, zonder dat dit boekhoudkundige kennis vraagt. Omdat alle scan en herken is uitbesteed maakt dat Cash wel prijzig ondanks de schappelijke prijzen voor alle functionaliteiten.

Ben je benieuwd naar onze andere reviews van boekhoudprogramma’s? Klik dan op een van de links hieronder.