Top
elektrische auto van de zaak

Oplaadkosten voor een elektrische auto van de zaak

Leestijd: 3 minuten

Het aantal elektrische auto’s neemt gestaag toe. Veel werkgevers kiezen ervoor om hun werknemers zo’n volledig elektrische auto van de zaak aan te bieden. Maar hoe zit het dan precies met de kosten voor elektriciteit om de auto op te laden?

Wat kost een “gewone” auto van de zaak?

In het geval van een auto van de zaak is het toegestaan dat de werkgever alle kosten van deze auto voor zijn rekening neemt.

Als je meer dan 500 km per jaar aflegt met je auto van de zaak, krijg je een percentage van de cataloguswaarde van de auto als bijtelling bij je salaris, waarop dan loonbelasting wordt ingehouden (2022: 22%). De bijtelling voor een elektrische auto van de zaak is lager (2022: 16% over cataloguswaarde tot € 35.000, over het meerdere 22%). Hybride heeft geen lagere bijtelling meer.

Voor de “gewone” bedrijfswagen kunnen alle benzinekosten door de werkgever worden terugbetaald en kunnen de brandstofkosten ook rechtstreeks bij de werkgever worden gedeclareerd.

Wat kost een elektrische auto van de zaak om op te laden?

De laadpas kan ook worden gebruikt voor elektrische auto’s van de zaak. De oplaadkosten komen in dat geval ten laste van de rekening van de werkgever of van de eenmanszaak.

Maar hoe zit het met de oplaadkosten van wanneer de elektrische auto thuis wordt opgeladen? Het is mogelijk dat de werkgever een oplaadpunt bij een werknemer thuis installeert als onderdeel van de terbeschikkingstelling van een elektrische auto. Ook als de werknemer de laadpaal op eigen naam aanschaft, is het mogelijk dat de kosten door de werkgever worden vergoed.

Veel werknemers met een elektrische auto van de zaak hebben echter niet zo’n laadstation dat door de werkgever is geïnstalleerd. Soms is het zelfs technisch of praktisch niet mogelijk om een laadpaal bij de werknemer thuis te installeren. Het opladen thuis gebeurt dan meestal “normaal” met de stekker in het eigen elektriciteitsnet van de werknemer. De werknemer kan dan de oplaadkosten aflezen op een aparte gecertificeerde kilowattuurmeter die alleen het laadcontact van stroom voorziet die in de meterkast is geïnstalleerd. Tip. Als hiervoor een aanpassing aan de meterkast bij de werknemer thuis nodig is, mag de werkgever deze kosten belastingvrij betalen, net zoals dat het geval is bij een laadpaal thuis. De werkgever kan de ingelade hoeveelheid kWh voor de volle variabele prijs vergoeden, inclusief opslag duurzame energie, energiebelasting en omzetbelasting.

Hoe zit het als de werknemer een privéauto heeft?

Staat de elektrische auto op naam van de werknemer of heeft de werknemer een private leasecontract afgesloten, dan kan de werknemer slechts € 0,19 per zakelijke kilometer declareren bij de werkgever en dus geen laadkosten. Dit geldt ongeacht of de werknemer gebruik maakt van een laadpaal thuis of een laadpunt elders.

De werkgever kan ervoor kiezen om de werknemer meer dan deze € 0,19 te vergoeden en het meerdere als eindheffing te betalen over de beschikbare vrije ruimte van de werkkostenregeling. Als de heffingsvrije ruimte van de werknemers wordt overschreden, moet de werkgever hierover 80% eindheffing betalen.

Wil je meer info over hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat, of kun je hulp gebruiken op andere gebieden van het ondernemen? Neem dan direct contact met ons op en maak gratis een afspraak voor een adviesgesprek.

Bedankt aan Onno Clous van oamkb Belastingadvies Utrecht voor inhoudelijke feedback op deze blog.