Top

Bijzonder interessante bedrijfscoachingverdiepingsessie van de oamkb specialisten

Leestijd: 4 minuten

Conflict tussen aandeelhouders gaat naar de ondernemerskamer: goed of niet goed?

Elke maand steken wij (de bedrijfsadviseurs en bedrijfscoaches van oamkb) de koppen bij elkaar om ons te buigen over een casus van een van onze klanten. Zo kan iedereen vanuit zijn/haar expertise meedenken en leren we van elkaar.

Een bijzonder leuke en leerzame sessie elke keer weer. Vandaag bespraken we een conflict tussen aandeelhouders die naar de ondernemerskamer ging en wat er toen gebeurde. Wil je vraagstukken in jouw bedrijf bespreken? Plan dan eens een kosteloos adviesgesprek in met één van onze oamkb bedrijfsadviseurs en/of coaches.

Eigenaar moet uitgekocht worden uit zijn B.V.

Casus die ingebracht: 1 eigenaar heeft zijn goedlopende bedrijf omgezet in BV met 3x 33% aan aandelen. De eigenaar heeft ⅔ weggegeven aan zijn 2 belangrijkste medewerkers als beloning en voor de binding. Wat er vervolgens gebeurde: de eigenaar deed zelf niet veel meer in het bedrijf en de andere 2 wilden hem eruit hebben. De 2 hebben hun managementfee verhoogd, dividenduitkering gestopt en gingen hem eruit pesten. Hij moest dus uitgekocht worden, voor een goed bedrag. Maar wat is een goed bedrag? Daar waren de meningen over verdeeld. Uiteindelijk is het zo ver geëscaleerd dat de casus naar de Ondernemerskamer ging.

4 lessen hebben we hieruit gehaald:

  • In deze casus werd de bedrijfscoach er pas bij gehaald toen de constructie en afspraken al gemaakt waren. Helaas! Een minderheidsaandeelhouder heeft niets te vertellen als de afspraken niet goed zijn gemaakt.
  • Advocaten worden per uur betaald, dus die drijven het conflict vaak alleen maar hoger op.
  • Deskundigen van de rechtbank zijn niet altijd deskundig, en je bent er wel van afhankelijk. In deze casus heeft de ‘deskundige’ 2 grote rekenfouten gemaakt ten nadele van de verkoopprijs van de aandelen. Bovendien heeft hij maar 1 waardebepalingsmethode gebruikt voor het vaststellen van het verkoopbedrag. Deze ‘deskundige’ krijgt €15.000 voor zo’n rapport, waar hij niet langer dan 2 dagen aan gewerkt kan hebben. Hij rijdt dan ook in een bijzonder mooie auto…
  • Bij de Ondernemerskamer kun je niet in hoger beroep gaan. Je kunt wel je bezwaren uiten naar de deskundige, maar die mag ze naast zich neerleggen. De rechter gaat blind uit van de deskundigheid van de ‘deskundige’.

Conclusie:

  1. Blijf weg bij de Ondernemerskamer, want je geeft de regie uit handen. Moet je echt naar de rechter, kies dan voor de gewone rechtspraak, want dan kun je beter argumenten inbrengen en heb je wel de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan.
  2. Alles staat of valt met de bereidwilligheid om met elkaar te onderhandelen. Dan kun je dus het beste beginnen met ‘waar zijn we het wel over eens?’ Tot 60% heb je dan al opgelost.
  3. Liever een mediator van de 2 partijen inschakelen/zijn, dan adviseur vanuit 1 partij.
  4. Ondernemers moeten zelf opschrijven waar ze akkoord over zijn voordat ze een contract opmaken. De advocaat of jurist is er dan alleen om te adviseren ‘heb je hier aan gedacht?’. De afspraak moet de advocaat in Jip en Janneke taal te laten staan, want anders kunnen/gaan mensen het weer op verschillende manieren uitleggen en kom je alsnog niet tot een overeenstemming.
  5. De ‘deskundige’ in deze casus is accountant, dus die moet nu aangeklaagd worden omdat hij 2 grote aantoonbare fouten heeft gemaakt die tot grote schade hebben geleid voor de ondernemer. We kunnen aangifte doen bij de accountantskamer of direct een klacht indienen zodat de accountant zich kan beroepen op zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
  6. Uiteraard: zorg VOOR dat je een overeenkomst aangaat, dat je de juiste adviseur erbij haalt, die dan vragen stelt als ‘wat als jullie ruzie krijgen? Welke bedrijfswaardering methode willen jullie dan hanteren?’ Deze adviseur denkt op elk vlak mee; niet alleen juridisch, fiscaal, of boekhoudkundig, maar ook ondernemers technisch.

Wil jij sparren over jouw ondernemersvraagstukken? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze bedrijfsadviseurs en/of coaches.