Prijsverhoging horeca: wanneer verhogen zonder gasten te verliezen?
De meeste horecaondernemers huiveren bij de gedachte om hun prijzen te verhogen – vooral in onzekere economische tijden en het tijdperk van abnormale kortingen door de ketens. Aan de ene kant maken ze zich zorgen dat stijgende prijzen gasten kunnen afschrikken. Aan de andere kant, als ze dit niet doen, kan dit betekenen dat ze hun deuren moeten sluiten. Het is dit klassieke onoplosbare scenario waarmee horecaondernemers keer op keer worden geconfronteerd. In deze blog leggen we je uit hoe je de prijsstijgingen in de horeca kunt doorberekenen aan je gasten en je klanten toch tevreden kunt houden.
Moet je de prijsstijging horeca doorberekenen?
Helaas is er geen eenvoudige oplossing voor dit lastige dilemma. Het enige dat zeker is, is dat de toenemende kosten uiteindelijk zullen leiden tot een verhoging van je menuprijzen. Het goede nieuws is dat je niet alleen staat; je concurrenten worden ook met dezelfde uitdaging geconfronteerd. Een mogelijke geruststelling is dat het grootste deel van je klanten gewend is geraakt aan hogere prijzen. Ze hebben al stijgende prijzen gezien bij de benzinepomp, de supermarkt en andere restaurants.
Voor meer tips en trics voor horecaondernemers lees je hier verder.
Wanneer de prijsverhoging horeca doorvoeren?
Het is nooit gemakkelijk om het juiste moment te vinden om de sprong te wagen. Het is ook geen verrassing dat een van de meest voorkomende gespreksonderwerpen bij ondernemers onderling de prijsverhoging horeca is.
Een ondernemer die ik recent sprak had een interessant antwoord op deze vraag: “Wanneer moet ik de menuprijzen verhogen?” Zijn antwoord was:
- Als de kosten zijn gestegen en je je prijzen niet verhoogt, zul je niet kunnen overleven.
- Als je weet dat groothandelsprijzen of vaste kosten binnenkort omhoog gaan.
- Als je het zo druk hebt, dat je capaciteit tekort komt.
- Als je denkt dat de markt het aankan.
Je zult zien dat zijn eerste twee redenen kostengestuurde reacties zijn, terwijl de laatste twee marktgestuurd zijn. De meeste horecaondernemers kunnen kostengedreven redenen gemakkelijker accepteren als een sterk argument voor een prijsverhoging. Maar als het erom gaat te herkennen wanneer de marktomstandigheden een stijging kunnen verdragen, hebben de meeste horecaondernemers geen idee en zijn ze daarom bang om de prijzen te verhogen.
Hoe voer je de prijsstijging horeca door?
Ongeacht de reden, een rechtvaardiging van de prijsstijging horeca is altijd op zijn plaats. Een korte en heldere uitleg aan je gasten, maar ook aan directies of aandeelhouders ben je een goede uitleg verschuldigd en helpt je ervoor te zorgen dat mensen na de prijsverhoging blijven komen.
- Leg de prijsverhoging uit aan je directie (indien van toepassing)
Vertel het bestuur de waarheid. Met klanten hoef je niet alle details van de prijsverhoging prijs te geven, maar met je Raad van Bestuur wel. Als de prijs van het product is gestegen, leg dan uit dat het restaurant geen andere keuze heeft dan zijn prijzen ook te verhogen. Als de winstmarges zijn geslonken, leg dan uit dat stijgende prijzen zullen helpen om grotere winsten veilig te stellen.
- Hint vooraf over de prijsverhoging.
Plak zo’n 15 tot 30 dagen van tevoren een flyer in alle menu’s of een briefje op alle tafels dat de prijzen straks iets gaan schommelen. Leg in het kort uit waarom, bijvoorbeeld door te zeggen: “Vanwege de stijgende kosten van onze leverancier hebben we geen andere keuze dan dit voorbeeld te volgen.” - Vertel oplettende gasten dat een prijsverhoging nodig was om de werking van het restaurant te verzekeren.
Leg uit dat je alle andere opties hebt uitgeput en dat het verhogen van de prijs de enige manier was om het restaurant levensvatbaar te houden. Leef mee met gasten en vertel hen dat je begrijpt dat prijsstijgingen het moeilijker maken om uit eten te gaan, maar dat het restaurant er slecht aan toe zou zijn geweest als je de prijzen niet had verhoogd.
- Compenseer de prijsstijging met deals waar gasten op kunnen inspelen. Introduceer kortingsbonnen of een lidmaatschapskaart waarmee gasten geld kunnen besparen na aankoop van een bepaald aantal maaltijden. Iets nieuws dat een gast helpt geld te besparen, vermindert de impact van de prijsverhoging.
Gasten verliezen door prijsstijgingen is een grote zorg voor veel horecaondernemers, en daarom weigeren sommigen om de prijzen te verhogen. In sommige gevallen lijden bedrijven, omdat ze weigeren de prijzen te verhogen. Om het effect van prijsstijgingen op gasten te verminderen, richt je je op het toevoegen van waarde aan je producten en of diensten. Zorg dat de balans goed blijft en wees creatief. Speel nog meer in op de seizoenen, let op aanbiedingen en zorg dat je nog meer let op voedselverspillingen en juiste portiegrootte. Verras de gast en laat zien dat je om ze geeft. Het hoeft niet allemaal kaviaar te zijn. Een attent en onverwacht gebaar is vaak al genoeg!
Welke prijsindex gebruiken?
Als het moment van prijsverhoging is aangebroken, dan is de eerste vraag met hoeveel procent stijgen de prijzen? Welke prijsindex moet gebruikt worden? Om de hoogte van de stijging te bepalen kun je de prijsindex van het CBS gebruiken. Het CBS biedt een onafhankelijke toetsing van indexatie die op jouw sector van toepassing is.
Succes! En kom je er niet uit? Dan help ik je graag verder. Plan een afspraak voor een kosteloos adviesgesprek.