Top
Wat zijn de 10 meest voorkomende problemen in de boekhouding?

Wat zijn de 10 meest voorkomende problemen in de boekhouding?

Leestijd: 4 minuten

Het beheren van de boekhouding kan voor veel MKB-ondernemers een tijdrovende en vervelende klus zijn. Je wilt je focus vooral richten op het runnen van je bedrijf, maar de financiële administratie houdt je vaak bezig tot in de late uurtjes. Dit probleem wordt nog groter als je gebruik maakt van offline boekhouding. Hieronder bespreken we de 10 meest voorkomende problemen bij een offline boekhouding en hoe je deze kunt oplossen.

1. Tijdsgebrek voor Boekhouding

Het handmatig invoeren van facturen en controleren van de bankrekening kost veel tijd en levert niets op. Dit gaat ten koste van je productiviteit. Door je administratie te automatiseren, kun je tot wel 70% van je tijd besparen. Overweeg een online boekhoudprogramma waarin alle financiële aspecten geïntegreerd zijn in één systeem. Zo kun je efficiënter werken en meer tijd besteden aan wat echt belangrijk is. Neem contact op om te zien welke oplossingen bij jou passen.

2. Chaos van losse documenten

Offertes liggen op je bureau, facturen in je e-mail en betalingen moeten nog worden verwerkt. Dit verlies aan overzicht kan tot fouten leiden. Een online boekhoudpakket waarin je alle data kunt koppelen, brengt structuur en voorkomt fouten. Zo behoud je altijd het overzicht.

3. Beperkte toegang tot gegevens

Als je boekhouding alleen toegankelijk is via de pc op kantoor, kun je bij klanten niet snel de benodigde informatie opvragen. Met online boekhouden heb je altijd en overal toegang tot je gegevens, zelfs als je op vakantie bent.

4. Klanten willen facturen in UBL-formaat

Veel klanten vragen tegenwoordig om facturen in UBL-formaat. Dit is een standaard elektronische factuur die door de Belastingdienst wordt geaccepteerd. Een online boekhoudpakket dat altijd up-to-date is met de laatste standaarden biedt de oplossing.

5. Verouderde klantgegevens

Het bijhouden van klantgegevens kost veel tijd maar is essentieel. Met online CRM-software kun je eenvoudig alle communicatie, opdrachten en afspraken documenteren en combineren met je boekhouding. Zo heb je altijd de juiste data bij de hand.

6. Te late belastingaangiftes

Uitstelgedrag bij belastingaangiftes kan leiden tot problemen zoals ontbrekende documenten of technische storingen. Een belastingadviseur kan je helpen met tijdige en correcte aangiftes, en eventueel uitstel aanvragen. Dit voorkomt boetes en stress.

7. Moeite met cashflowbeheer

Het beheren van je cashflow is cruciaal, maar moeilijk zonder goede tools. Een online boekhoudprogramma biedt realtime inzicht in je financiële situatie, wat je in staat stelt betere beslissingen te nemen en verrassingen te voorkomen.

8. Fouten bij handmatige invoer

Handmatige invoer leidt vaak tot fouten, wat kostbaar kan zijn. Met een online boekhoudprogramma wordt veel werk geautomatiseerd, waardoor de kans op fouten aanzienlijk vermindert.

9. Onvoldoende inzicht in bedrijfsprestaties

Zonder de juiste tools is het moeilijk om een helder beeld te krijgen van je bedrijfsprestaties. Online boekhoudsoftware biedt uitgebreide rapportages en analyses, zodat je precies weet hoe je bedrijf ervoor staat en waar verbeteringen mogelijk zijn.

10. Geen toegang tot actuele financiële informatie

Als je afhankelijk bent van papieren documenten of verouderde software, mis je vaak actuele financiële informatie. Met online boekhouden heb je altijd toegang tot de meest recente data, wat essentieel is voor het nemen van goed onderbouwde beslissingen.

Naar een heldere toekomst

Herken je deze problemen? Door je administratie te automatiseren, ben je veel problemen voor. Online boekhoudsoftware neemt je werk uit handen en biedt analyses voor de toekomst. Met schaalbare software groeit jouw boekhouding mee met je bedrijf.

Jouw sparringpartner

Een persoonlijke accountant helpt je een toekomstplan te maken. Bespreek groeimogelijkheden, investeringen en personeelsbeleid met een adviseur die met je meedenkt. Kies een financieel adviseur die proactief is en beschikbaar op de momenten dat jij het nodig hebt.

Van zelfstandige naar werkgever

Van zelfstandige naar werkgever is een grote stap. Een bedrijfsadviseur kan je helpen met alle vragen over contracten, ziekte en payroll. Zo werk je efficiënter en houd je zicht op de toekomst.

Wil je meer tips om jouw administratie beter te regelen en het beste uit jouw onderneming te halen? Neem dan contact op met een van onze bedrijfsadviseurs en ontdek hoe oamkb Tribe for Growth je kan ondersteunen.