Top

Zo kun jij marktwaarde verhogen in het MKB!

marktwaarde verhogen in het MKB

Marktwaarde verhogen is een onderdeel van stap 2 in het ¨In 7 stappen naar een beter bedrijf¨ oamkb bedrijfscoachingstraject. Bij een bedrijfsstrategie is het van belang om zowel een korte termijn als een lange termijn strategie te bepalen. Zo kun je inspelen op de actualiteit en tegelijkertijd bouwen aan de toekomst van de onderneming. In dit artikel behandelen we het verhogen van marktwaarde op de lange termijn.

Loop niet achter de feiten aan

Omdat ondernemers vaak bezig zijn met externe contacten kunnen processen binnen het bedrijfonderbelicht raken. Het is uiteraard van belang om goede relaties te onderhouden met leveranciers en afnemers, maar vergeet ook zeker niet je eigen onderneming als middelpunt van deze keten. Een onderneming die groeit zou een muur moeten zijn waar steeds een passende steen op wordt geplaatst, helaas blijkt het maar al te vaak een kaartenhuis te zijn die zomaar kan instorten. Met lapwerk op ad hoc basis zul je er niet komen, kies liever voor structurele processen waar je op kunt vertrouwen én op kunt bouwen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Stel een duidelijke risico analyse op, leg kritische punten bloot en houd ze in de gaten.
  • Breng in kaart welke afdelingen er zijn en op welke wijze er interacties plaatsvinden. Naast stenen moet er ook cement aanwezig zijn om de boel bij elkaar te houden.
  • Zorg dat problemen die onverhoopt ontstaan in één deel van de onderneming niet kunnen overslaan op andere afdelingen door barrières in te bouwen.

Een goede synergie tussen afdelingen en personeelsleden is van groot belang. Het kan lastig zijn om van binnenuit overzicht te behouden. De oamkb bedrijfscoach kijkt graag met je mee. Wil je meer weten over bedrijfscoaching? De pagina informatie over bedrijfscoaching vertelt je meer. 

Bepaal de marktwaarde van afzonderlijke elementen

De marktwaarde van het bedrijf verhogen heeft voor veel ondernemers een hoge prioriteit. De redenen hiervoor kunnen verschillen; als lange termijn strategie om magere tijden op te kunnen vangen, met als doel de organisatie later voor een hoge prijs te verkopen, of wellicht om in de toekomst over te dragen aan kinderen binnen een familiebedrijf. Daarom houd je rekening met externe factoren in de markt, concurrenten en nieuwe ontwikkelingen. Vergeet ook zeker niet de waarde te bepalen van de afzonderlijke elementen binnen de organisatie.

Het is heel goed mogelijk dat het voortbestaan van de onderneming in gevaar komt door slechts een kleine verschuiving. Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer de directeur voor een langdurige periode uitvalt? Is er een snelle opvolging mogelijk en hoe essentieel is het gezicht van de onderneming naar buiten toe? Bedrijven met slechts een handvol grote klanten zijn sterk afhankelijk van deze afnemers, overweeg of dit een duurzame situatie is. Dat geldt ook voor de leveranciers. Kun je snel wisselen wanneer dit nodig blijkt te zijn? Breng de waardevolle elementen in kaart en zorg dat ze niet voor problemen kunnen zorgen.

Doelgericht werken voor alle participanten

Een directeur kan nog zo’n heldere visie hebben, wanneer deze ideeën niet bekend zijn bij het personeel, of niet begrepen worden, dan is er geen goede basis om de doelstelling te bereiken. Een gedeelde visie, duidelijke doelstellingen en mijlpalen bieden houvast, dit zijn punten waar je meetbare resultaten mee zult boeken.

Wanneer het antwoord op de vraag “waarom” automatisch “daarom” is, dan creëer je geen hogere marktwaarde maar ontstaat er verwarring. Alleen een eenmanszaak kan het zich veroorloven om alles in de bovenkamer te houden. Dan is de kans op bedrijfsgroei overigens behoorlijk beperkt. Geef werknemers duidelijke doelstellingen, verdeel de taken en geef iedereen de ruimte om optimaal te presteren. Dit kan alleen wanneer alle neuzen in dezelfde richting staan. Ben je een visionair die moeite heeft om deze visie duidelijk over te brengen? Laat het de oamkb bedrijfscoach vertalen naar heldere proposities die algemeen gedragen wordt.

Evalueer de waarde van het bedrijf

Je kunt als bedrijf niet eindeloos teren op successen uit het verleden. Grote winkelketens zijn ten onder gegaan omdat ze niet wisten in te spelen op de wereld om zich heen. Innovatieve concurrenten kwamen met nieuwe concepten die wél aansluiten op de vraag vanuit de klant. Loyaliteit is geen basis om een bedrijf op te bouwen, en geen belangrijke factor meer in het bepalen van de marktwaarde.

Kleine middenstanders die het onderspit moeten delven door grote winkelketens. Dit cliché is verouderd, het zijn juist de kleine start-ups die grote bedrijven doen omvallen. V&D is weg, de Kijkshop is weg, Bart Smit is weg, omdat ze ingehaald zijn door de concurrentie. HEMA is een sterk merk, maar hun kasboek is net zo rood als hun logo. Daarom liggen er nu HEMA producten in de Jumbo. Maar webshops drukken ook kleine zelfstandigen uit de markt, want online kopen is snel, simpel en vaak ook goedkoop. Verhoog de marktwaarde van je eigen bedrijf door te innoveren, blijf niet stilstaan terwijl de rest van de wereld doordraait.

De bedrijfscultuur is zeer waardevol

“Er is geen goed personeel te krijgen” is een sentiment dat vaak gehoord wordt. Ondanks de automatisering wordt het steeds lastiger om gekwalificeerd personeel te vinden. Wanneer je goed personeel binnen wilt halen zul je als werkgever ook je beste beentje moeten voorzetten. En dat lukt je niet alleen met een zak geld, ook de secundaire arbeidsvoorwaarden tellen mee. En de bedrijfscultuur speelt hier een belangrijke rol in.

Zorg dat werknemers met plezier de zaak binnenstappen, niet met angst. Creëer een werkomgeving op basis van respect voor elkaar en biedt een luisterend oor wanneer dit nodig is. Tevreden personeel werkt harder omdat de werknemer zich voelt als onderdeel van een groter geheel. Wanneer je dit nalaat kunnen kleine incidenten voor grote problemen zorgen. En het gezegde “voor jou tien anderen” is tegenwoordig vaker van toepassing op werkgevers dan op het personeel. Doodknuffelen hoeft echt niet, met respect en een luisterend oor kom je al heel ver.

Je hebt niet alles in hand

Er zullen altijd externe factoren blijven bestaan waar je geen vat op hebt. Het is daarom van groot belang om je interne processen op orde te brengen. Als je weet waar je goed in bent verhoog je de marktwaarde van de organisatie. En als je pijnpunten hebt blootgelegd, dan isoleer je deze en pak je ze stuk voor stuk aan. Zo bouw je aan een lange termijn marktwaarde die recht overeind blijft staan.

Wil je direct sparren over de marktwaarde van jouw bedrijf, met een oamkb bedrijfscoach? Plan een vrijblijvend adviesgesprek in. 

Wil je meer informatie over het verhogen van marktwaarde van jouw bedrijf? In het 7 stappenplan van oamkb lees je alles. 

Het bericht Zo kun jij marktwaarde verhogen in het MKB! verscheen eerst op Bedrijfscoaching.