Top

Splitsing van omzet en inkoop in de administratie

Met minder werk in de administratie ben je snel klaar toch? Juich niet te vroeg, soms kan praktisch denken je later opbreken. In de horeca bijvoorbeeld, waar ondernemers niet altijd alle groepen van elkaar splitsen. Naast 9% en 21% kan het wel degelijk verstandig zijn om specifieke groepen ook te splitsen binnen de administratie. Waarom dat belangrijk is, en hoe je daar voordeel mee kunt behalen lees je in dit artikel.

Bruto winstmarge berekenen

Laten we beginnen met te benoemen wat de bruto winstmarge is. Dit is een percentage die je kunt berekenen door wat je inkoopt af te trekken van de omzet. Er blijft vervolgens een bedrag over, dat is de bruto winst uitgedrukt in euro’s. Je deelt dit bedrag door de omzet en vermenigvuldigt het dan met 100 procent om de bruto winstmarge te bepalen. Je ziet dan wat de verhouding is tussen de brutowinst en de omzet. Je zult dit percentage doorgaans op de winst- verliesrekening terugvinden in de administratie.

Tijd besparen is niet altijd kosten besparen

Om kosten te besparen kiezen ondernemers er wel eens voor om omzet en inkoop samen te voegen in de administratie. Dat maakt het berekenen van de bruto winstmarge immers een stuk eenvoudiger. Wanneer de bruto winstmarge overeenkomt met de marges die je in het verleden hebt behaald is dat mogelijk toch? Of kan dit toch nadelig uitpakken? Jazeker, stel dat de marge van bier dat je hebt ingekocht een stuk lager uitvalt, en de marge van frisdrank valt hoger uit. Deze producten bevinden zich in andere BTW tarieven, maar dat viel niet op omdat verschillende groepen elkaar compenseren binnen het geheel van de administratie.

De fiscus houdt alles in de gaten

Het is geen geheim dat de Belastingdienst met name in de horeca goed oplet of de administratie wel in orde is. Wanneer de bruto winstmarge er verdacht uitziet, zullen ze heel nauwkeurig gaan kijken. Zo worden alle posten los berekend zoals bier, fris, keuken etc. Wanneer er zich afwijkingen binnen jouw administratie bevinden ten opzichte van andere bedrijven in de sector kan de fiscus het vermoeden krijgen dat er iets niet klopt in de boeken. Door de boekhouder of accountant op voorhand de omzet en inkoop per omzetgroep los van elkaar in de administratie te verwerken voorkom je deze argwaan. Daarnaast heb je zelf als ondernemer direct beter zicht op de (online) administratie.

Houd zicht op de online administratie

Het gaat natuurlijk niet alleen om de Belastingdienst, maar door alle kosten goed bij te houden in de administratie weet je zeker dat je geen voordelen mist en kom je daarnaast niet voor onverwachte tegenvallers te staan. Nu al nauwkeurig werken kan je later voordeel opleveren, daarnaast zul je niet in de problemen komen met de Belastingdienst omdat alle cijfers netjes in orde zijn. Door online boekhoudsoftware toe te passen, die eenvoudig te gebruiken is binnen de organisatie, kun je direct alles goed invoeren. Jouw persoonlijke administrateur kan je helpen dit systeem op de juiste wijze in te richten, zodat je er later niet veel tijd meer aan kwijt bent.

Wil je direct advies over het berekenen van de bruto winstmarge of over splitsing van inkoop, omzet en BTW tarieven?  Maak dan een vrijblijvende afspraak met een van onze online administrateurs.
Benieuwd wat onze administrateurs nog meer voor je doen? Onze pagina informatie over online administratie vertelt je meer.

Maart 2020

Het bericht Splitsing van omzet en inkoop in de administratie verscheen eerst op Online administratie.