Top

Prijsindexatie bepalen voor ondernemers

Dat het beter gaat met de economie betekent niet altijd dat het beter gaat met jouw bedrijf. Moet je bijvoorbeeld rekening houden met prijsindexatie, en wat zijn de gevolgen wanneer je dit nalaat? In deze blog leggen we uit hoe prijsindexatie werkt voor ondernemers.

Meer weten tips voor ondernemers? Bekijk alle blogs in het oamkb adviescentrum

Waarom prijzen verhogen?

Je mag als ondernemer zelf bepalen of je prijzen verhoogt, verlaagt of gelijk laat. Deze beslissingen kunnen geheel vanuit persoonlijke keuzes gemaakt worden, of met oog op de concurrentie. Bij prijsindexatie wordt het tarief aangepast op basis van de prijsindex. Je hoeft hier niet in mee te gaan, maar het mag wel mits dit aangegeven wordt in de algemene voorwaarden. Je prijs niet verhogen terwijl er wel inflatie is betekent dat je minder overhoudt! 

Prijsindex

Dit is een getal dat laat zien hoe prijzen van producten of diensten aangepast zijn in een specifieke periode. Het basisgetal is 100. Wanneer in 2019 een stijging van 10 procent heeft plaatsgevonden ten opzichte van 2018 is de prijsindex daarmee 110. Het CBS heeft indexaties voor meerdere sectoren opgesomd in één overzicht. Het is geen regel om deze prijsindexatie te volgen, dat is aan de individuele ondernemer om te bepalen. Het biedt wel een onafhankelijke toetsing om tarieven naar klanten bij te stellen.

Tarieven regelmatig indexeren

Wanneer je per kwartaal of jaarlijks prijsindexatie wilt toepassen kun je gebruik maken van de cijfers op de CBS website, en die toepassen op je eigen tarieven. Kijk hiervoor naar de indexatie die van toepassing is voor jouw sector. Neem bijvoorbeeld categorie H: Vervoer en Opslag. In het tweede kwartaal van 2019 ligt de indexatie op 104,3. De jaarmutaties in dat kwartaal liggen op 3,5%. Dat percentage kun je nemen als indicatie voor de prijsverhoging die je doorvoert.

Tarieven af en toe indexeren

Wanneer je de prijsindexatie niet op gezette tijden doorvoert, kun je naar het verschil kijken tussen de situatie tijdens de laatste aanpassing en nu. Dat verschil kan dan als indicatie worden genomen voor de prijsverhoging. In dit geval hoeft de prijsindex waar je vanuit gaat niet 100 te zijn. De rekensom is: nieuwe prijsindex : oude prijsindex x 100 – 100 = de stijging.

Hoe maak je de prijsindexatie bekend?

Wanneer je prijzen wilt verhogen moet je daar altijd duidelijk in zijn. Door het in de algemene voorwaarden op te nemen bijvoorbeeld. Je kunt veranderingen ook steeds na een vaste periode doorvoeren. Dat schept duidelijkheid voor de klant. Het is eveneens mogelijk om dit op te nemen in een overeenkomst. Noem daarbij de omschrijving van de index, wanneer je de prijsindexatie doorvoert en over welke periode het gaat. Hoewel het vaak stijgingen betreft kan het uiteraard ook een daling zijn. Bedenk ook andere argumenten waarmee je de prijs (extra) kunt verhogen.

Welke indexen zijn er?

Hier zijn enkele indexen die je kunt gebruiken om jouw tarieven op te baseren:

Tarieven aanpassen kan risico’s met zich meebrengen. Zorg dat je beschikt over alle informatie.

April 2020

Het bericht Prijsindexatie bepalen voor ondernemers verscheen eerst op Bedrijfsadvies.