Top

7 Voordelen van Instagram voor ondernemers

Leestijd: 4 minuten

Er is meer dan LinkedIn om jouw netwerk uit te breiden, en meer dan Facebook om jouw klanten te bereiken. Instagram begon ooit als dienst om (vierkante) foto’s te delen met leuke filters, ondertussen is het uitgegroeid tot een krachtig social media platform met een aantal unieke kenmerken. Hier zijn 7 interessante voordelen van Instagram voor ondernemers.

1. Grote gebruikersgroep

In totaal zijn er 1 miljard actieve gebruikers, de helft daarvan maakt dagelijks gebruik van Instagram. In Nederland betreft het pakweg 6 miljoen gebruikers waarvan ook de helft de app iedere dag opent. Het grootste deel van de gebruikers hebben een leeftijd van 18 tot en met 29 jaar. Er is een grote diversiteit aan demografieën op dit platform te vinden.

2. Samen met de grote merken

Uiteraard zijn de bekende merken vertegenwoordigd. Daarnaast kun je als privépersoon of als kleine ondernemer ook een account openen die net zoveel of zelfs meer volgers trekt. Net zoals bij veel social media diensten maakt het ook bij Instagram niet uit hoeveel geld of mankracht je hebt, door slimme keuzes te maken kun je als bedrijf of merk gezien worden.

3. Vertel jouw verhaal met Instagram Stories

Ooit begon deze app als een laagdrempelige manier om foto’s te delen. Het visuele aspect speelt nog steeds een belangrijke rol bij een effectieve strategie om de aandacht van jouw volgers én klanten vast te houden. Vertel hoe jouw onderneming in elkaar steekt, wat het bedrijf uniek maakt en gun het publiek een kijkje achter de schermen. Hierbij is het belangrijk regelmatig op je Stories te posten, om zo een actieve rol te spelen. 

4. Verdien geld met Instagram

Driekwart van de Instagram gebruikers heeft via dit platform iets gekocht. Dat geeft wel aan wat de commerciële potentie is van deze dienst. Je kunt producten en diensten niet alleen onder de aandacht brengen, het is ook mogelijk directe verwijzingen te plaatsen naar je eigen webshop. Je kan dan op het product op de foto klikken, waarmee je vervolgens naar de webshop wordt doorverwezen. Omdat Instagram visuele informatie op de eerste plaats zet, kun je met foto’s en video op een aantrekkelijke wijze conversie stimuleren.

5. Koppeling met influencers

Influencers zijn personen die populair zijn via online media zoals Instagram, door je eigen producten of diensten te koppelen aan deze internet-celebs kun je veel nieuwe klanten werven. Hierbij moet je uiteraard de juiste influencer kiezen die aansluit op de beoogde doelgroep. Zo bereik je snel miljoenen nieuwe potentiële klanten.

6. Directe interactie met klanten

Social media diensten zoals Facebook, Twitter en Instagram maken het eenvoudig om direct te communiceren met klanten. Het is van belang om de reacties en likes in de gaten te houden, en daar actief op in te spelen. Zo wordt klantcontact niet alleen persoonlijker, maar ook leuker!

7. Mobile first

Voor een ondernemer is een ‘mobile first’ strategie van belang om gevonden te worden en om de gebruikers te bereiken. Er wordt meer gezocht via mobiele apparaten dan via de desktop, apps zoals Instagram duwen notificaties direct naar jouw klanten. Zo zorg je ervoor dat jouw onderneming altijd in de gedachten van de klant blijft.

Instagram is sinds enige jaren onderdeel van Facebook. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook unieke verschillen. Dat maakt Instagram een ideaal platform om mee aan de slag te gaan naast de huidige Facebook activiteiten.

Kan Instagram een rol spelen in jouw onderneming? Bij oamkb werken we online, met effecten die je merkt in de ‘echte’ wereld. 

Wil je direct advies over social-media marketing? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een van onze bedrijfsadviseurs.

Benieuwd wat onze bedrijfsadviseurs nog meer voor je doen? Onze pagina informatie over bedrijfsadvies vertelt je meer.

Maart 2020