Top

10 tips om kapitaal voor jouw onderneming binnen te halen

Leestijd: 5 minuten

Er zijn genoeg investeerders die kapitaal beschikbaar stellen aan een goed idee of een onderneming met toekomstperspectief. Met deze 10 tips maak jij meer kans om de investeerder te overtuigen. 

1. Begin met ondernemen voordat je kapitaal gaat werven

Iedereen heeft ideeën maar jij moet laten zien dat je ze ook gaat realiseren. Investeer een (bescheiden) bedrag om een MVP (minimum viable product) te tonen om aan te geven dat je weet waar je mee bezig bent, en dat de ontwikkeling van jouw dienst of product al in gang is. Dan hoeven de investeerders alleen maar op de lopende trein in te stappen. Laat zien dat je marktonderzoek hebt gepleegd, dat je al afnemers hebt en wat de reactie is van gebruikers. Met dit ondernemingsplan sta je veel sterker dan alleen met een idee. Ook investeringen van familie en vrienden tellen mee.

2. Jij bent een professionele ondernemer

Zorg dat je over alle mogelijke vragen hebt nagedacht en geef een goed onderbouwd antwoord. De financiële onderbouwing moet kloppen en doorgerekend zijn in jouw financieringsplan. Dat de cijfers moeten kloppen spreekt voor zich. Laat zien dat je een echte professionele ondernemer bent door je aanvraag door deskundig bedrijfsadviseur te laten begeleiden. Investeerders vinden het belangrijk dat hun investering in goede handen is bij een financiële professional en stellen monitoring op prijs.

3. Omschrijf jouw plan op één A4

Vat jouw ondernemingsplan samen op één A4-tje met alle hoofdpunten van jouw voorstel. Als je kandidaten vindt voor het investeren van kapitaal verzoek je ze een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Maak hier geen moeilijk verhaal van, het is beter om vertrouwen uit te stralen dan meteen een muur op te werpen. Als mogelijke investeerders bereid zijn jouw geheimhoudingsverklaring te ondertekenen kun je ze de korte versie tonen en je geeft daar mondeling toelichting op. Zo bouw je direct een relatie op. Let op. Niet bij alle financieringsvormen past de geheimhouding.

4. Hoeveel heb je nodig?

Als je de financiële prognose van jouw onderneming goed hebt uitgewerkt volgt daaruit een financieringsvraag. Je hebt minimaal een liquiditeitsbegroting en een investeringsbegroting nodig om je investeerders duidelijk te maken waar ze in investeren. De beste aanpak is zoeken naar investeerders die aansluiten bij jouw ondernemingsplan, je hebt daar wel een langere adem voor nodig.

5. Spreek met iedereen die wil luisteren

Wees niet te kritisch met de keuze van gesprekspartners. Soms ontmoet je mensen die je wellicht geen kapitaal kunnen investeren maar je wel op weg kunnen helpen, in de juiste richting kunnen wijzen of je voorzien van waardevolle feedback. Je leert jouw verhaal ook steeds beter te presenteren, je ziet waar jouw voorstel niet helemaal duidelijk is en je verscherpt jouw propositie.

6. Vind de juiste ingang

Bij een grote en gevestigde onderneming is het vaak een kwestie van een mailadres of telefoonnummer opzoeken. Om de juiste persoon direct te benaderen wordt het lastiger, en bij particuliere investeerders is de uitdaging nog groter. Kijk goed rond in jouw netwerk, bijvoorbeeld via LinkedIn en zoek naar gemeenschappelijke contacten. Kijk welke contacten je hebt die weer interessante mensen kennen. Vraag ze of je voorgesteld kan worden aan interessante contacten, ga op zoek naar de warme introductie.

7. Maak een tijdlijn met strategische overwegingen

Je wilt als eerste de meest interessante kapitaal investeerders benaderen. Maar de klok tikt door en op een gegeven moment moet je het net verder uitspreiden. Bepaal vooraf het termijn waarop je van strategie verandert om te voorkomen dat je te lang in de verkeerde richting zoekt. Tijd is in dit geval letterlijk geld. Aarzel niet om ook je investeringsbegroting in de tijd te spreiden. Vaak heb je niet alle kapitaal direct nodig en kun je ook de financiering van je plannen in stukken knippen. Dit voorkomt hoge kosten in de aanvangsfase en als een lopend project in fasen financiert kun je voor je tweede of derde fase vaak betere voorwaarden afspreken omdat je hebt laten zien wat je kunt.

8. Wie wil je als investeerder?

Je kunt in het wilde weg schieten en iedereen benaderen maar het is beter om doelgericht te werk te gaan. Als eerste maak je een lijst van investeerders met kapitaal die bereid zijn te investeren in nieuwe plannen. Dan kijk je welke investeerders op die lijst het beste passen bij de branche waarin jouw onderneming zich bevindt. Die ondernemers kunnen naast het kapitaal ook een meerwaarde bieden vanwege hun netwerk. Benader eerst deze investeerders.

9. Jij komt niets halen, je hebt iets te bieden

Uiteindelijk ben jij degene met een goed idee, een investeerder moet blij zijn kapitaal te mogen investeren in jouw onderneming, bij iemand die laat zien dat hij een financiële professional is. Je hoeft dat niet op een arrogante manier te presenteren, maar juist met een professionele houding. Spreek vanuit jouw kennis en competenties en overtuig de investeerders dat jij iets te bieden hebt waar zij naar op zoek zijn. Presenteer niet alleen jezelf en jouw idee maar vraag ook waar de investeerder naar op zoek is. Probeer de juiste “match” te vinden.

10. Zet alles zwart op wit

Als je voor het eerst kapitaal wilt werven en in gesprek gaat met ervaren investeerders kun je overrompeld worden. Informeer bij mensen die je vertrouwt en die verstand hebben van zaken waar jij niet genoeg van weet, zoals andere financiële professionals. Leg alles vast en laat niets aan het toeval over. Anders kun je later voor vervelende situaties komen te staan.

Wil je advies over kapitaal en investeringen? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een van onze bedrijfsadviseurs.
Benieuwd wat onze bedrijfsadviseur nog meer voor je doen? Onze pagina informatie over financieringen vertelt je meer.

Maart 2020